Verleiding

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

De eerste helft van de Paleo challenge zit erop. Ik zal eerlijk zijn, 100% is niet gelukt. Maar ja, het begon al lastig met een nieuwjaarsborrel in het gezondheidscentrum waar ik werk. Een van de praktijkondersteuners had een tafel vol lekkernijen (zelf) gemaakt. Het is eigenlijk shocking wat je dan allemaal niet kunt eten als je Paleo ‘doet’. Stokbrood om te beginnen uiteraard, maar vanwege geen zuivel ook geen witlofschuitje met walnoten en blauwe kaas (dus wel geproefd..), geen cocktailprikkertje met tomaat basilium mozzarella (ook eentje gegeten), geen wrap met zalm en spinazie (laten staan), geen bladerdeegstokje met rauwe ham (stokje aan collega gegeven) en ga zo nog maar even door. De gehaktballetjes waren heerlijk gekruid, de kipspiesjes mals en ik heb gewoon een glas champagne gedronken. Het is wel mogelijk om zo’n borrel zo goed als 100% Paleo te maken, maar dat heeft wat meer voeten in aarde. En ik ga de kok is kwestie haar plezier in het kokkerellen niet ontnemen door dit eens uitgebreid te bespreken. Bovendien zit niet iedereen te wachten op oercrackers met tapenade, avocadodip met wortels en alleen een glaasje water. En toch zou het volgend jaar wel willen proberen…
Het is trouwens ook interessant hoe mensen je, al dan niet bewust, proberen te verleiden om je van je challenge af te houden. Daar is het natuurlijk ook een challenge voor moet je zeggen. Och, één pindarotsje kan toch wel… Nu doe ik deze challenge ook om mensen te verleiden mee te doen om het verschil te voelen met ‘normaal eten’ en niet zozeer om af te vallen of omdat ik ernstige klachten heb. Maar zo werd mij wel duidelijk dat als je serieus een dieet volgt, je omgeving je goede voornemens niet altijd even enthousiast deelt. Misschien vindt men het voor mij gewoon een beetje overdreven, dat geneuzel over suiker en tarwe terwijl je gewoon gezond bent. Daar zit wellicht de crux, wat is gezond en wanneer voel je je echt fit? Ik voel inmiddels het verschil met ‘vroeger’.

Daar zit de crux, wat is gezond en wanneer voel je je echt fit?

Nu weer terug naar de inhoud. Ik had me voorgenomen te gaan variëren met mijn ontbijt. De oercrackers bevallen echter zo goed, dat lading vijf in twee weken nu in de oven staat en variatie zit hem alleen in het beleg. Manlief eet ze ook iedere ochtend, dus twee keer per week sta ik geheel vrijwillig een soort vogelvoer te mixen. Maar lekker!! Plakje kipfilet erop en klaar! Komende twee weken staat Paleo granola en havermoutontbijt maken op het programma, want ik moet wel wat eetervaringen te bloggen hebben natuurlijk. Havermout was vorige keer geen succes, maar ik lust inmiddels ook zuurkool en zwarte koffie dus even doorzetten.

Ik heb zo weinig klachten gehad dat ik er niet eens meer bij stil sta

Sandra was benieuwd naar het effect van Paleo eten op mijn bestaande (milde) gewrichtsklachten. Het is dat ze een reactie stuurde op mijn eerste blog over de Paleo challenge, want ik heb zo weinig klachten gehad dat ik er niet eens meer bij stil sta. Na het hardlopen voel ik altijd wel mijn bekken, maar na een nachtje goed slapen is dat weg. Normaal heb ik altijd heel snel kramp in mijn voeten, met name bij yoga. Ook daarvan vermoed ik dat het minder is. Andere gewrichtsklachten heb ik niet meer gehad, mijn knie niet gevoeld, noch mijn grote teen (geen grap, daar had ik echt last van). Verder is mijn huid rustiger, alleen heb ik een hardnekkige aft op mijn onderlip gehad afgelopen week. Ik merkte heel duidelijk het verschil na het eten van zoetigheid op een gezellig high tea verjaardagsfeestje in het weekend (weekend= niet-paleo); volledig inkak, pardon, inzak moment. Ik ben er letterlijk bij gaan zitten. Mijn lijf is duidelijk niet meer gewend aan de hoeveelheden suiker in apple-crumble, scones met clotted cream en jam en brownies. Na een uur was de waas uit mijn hoofd. Overigens heb ik een van de eerste dagen van de challenge ook een suikerdíp gehad hoor, de andere kant op. Toen ik al door de keuken aan het struinen was op zoek naar iets anders dan de zoveelste wortel, kreeg ik net een pretpakket Paleo producten aangereikt aan de voordeur, opgestuurd door een supporter! De Nakd cacao reep die erin zat, is echt zo lekker dat ik er net 10 heb besteld. Gluten- en zuivelvrij, zoet alleen door de dadels die erin zitten. De dip was zo weg. Wel oppassen dat ik niet te veel fructose eet. Fructose klinkt gezond, maar het wordt met een beetje pech vooral omgezet in vet. Daarom vermijd ik in ieder geval glucosefructose stroop. Kirsten heeft het op een rijtje gezet, de zoete ziekmaker. De jongens hebben zich intussen op de goji besjes uit het Paleo pakket gestort en de tarwevrije crackertjes ga ik ook in een andere smaak proberen. Over mijn boys gesproken, een van twee heeft verzonnen dat hij een ‘suiker challenge’ doet deze maand. Niet 100%, maar ongeveer 50% minder suiker. Beetje zoals het VDH dieet, vreet-de-helft. Hij weigert zijn koekje op de BSO, eet half-om-half gewone en vanilleyoghurt en drinkt vooral water in plaats van vlierbloesemsiroop. Hij vraagt me de oren van het hoofd over ingrediënten van voedingsmiddelen. En om nou te zeggen dat hij het nodig heeft, niet wat gewicht betreft in ieder geval, maar het kan geen kwaad om je op tienjarige leeftijd al bewust te worden van alles waar suiker in zit. Jong geleerd…mea culpa…Op naar de tweede helft van de doordeweekse Paleo challenge!