Waarom je beter je lifestyle kan veranderen dan een dieet volgen

Je volgt een nieuw dieet, je ziet resultaat en ervaart wat het voor je lichaam doet. Echter duurt het vaak niet heel lang tot je weer terugkeert naar je oude eetpatroon en je terug bij af bent, of soms zelfs nog verder van huis. We weten ondertussen allemaal dat het beter is om aanpassingen in je levensstijl toe te brengen dan een tijdelijk dieet te volgen, maar waarom is dit eigenlijk zo? Wat is de reden dat we diƫten bijna nooit volhouden? En hoe verander je je leefstijl? In dit artikel duiken we verder in dit onderwerp en kom je erachter waarom een verandering in je lifestyle je meer kan bieden dan het volgen van een tijdelijk dieet.

Diet vs lifestyle

Het grootste verschil tussen het volgen van een dieet of het veranderen van je lifestyle is dat een dieet vaak maar tijdelijk gevolgd wordt. Dit kan zowel een bewuste als een onbewuste keuze zijn. Een aanpassing in je leefstijl is iets wat je op de lange termijn volhoudt en daardoor een stuk consistenter is. Daarbij is een dieet vaak alleen gericht op de voeding die je binnenkrijgt en is je leefstijl een veel breder begrip, dat ook focust op bijvoorbeeld beweging, slaap, meditatie etc. Tot slot is een dieet vaak een stuk radicaler, het brengt vaak grote veranderingen in je eetpatroon. Aanpassingen in je lifestyle gaan eerder stapje voor stapje.

Waarom zou je wel diƫten?

Om eerst maar even advocaat van de duivel te spelen moet er besproken worden waarom diĆ«ten wel kunnen werken. Als we aan diĆ«ten denken, dan denken we al gauw aan hele beperkende diĆ«ten waarbij je minder calorieĆ«n eet en veel verschillende producten moet laten staan. Echter zijn er ook diĆ«ten die mensen met weinig tot geen moeite hun hele leven volgen, zoals een vegetarisch dieet of een glutenvrij dieet. Wanneer zoā€™n dieet levenslang gevolgd wordt, dan is het onderdeel van de leefstijl.

Daarbij kan het zo zijn dat bepaalde mensen verschillende diƫten willen uittesten om erachter te komen wat voor hun lijf werkt. In dit geval kan experimenteren met diƫten uiteindelijk positieve uitwerkingen hebben op de lifestyle.

Tot slot kunnen mensen onder behandeling van een diƫtist ook baat hebben bij het volgen van een dieet wanneer de diƫtist dit adviseert.

De keerzijde van (crash)diƫten

De reden waarom diƫten vaak niet langdurig werken voor mensen is omdat het radicale veranderingen zijn die vaak niet duurzaam zijn te implementeren. Met name de extreme crashdiƫten die worden gevolgd om snel af te vallen hebben altijd maar een tijdelijk effect.

Dit komt niet alleen omdat je jezelf uithongert en je hierna waarschijnlijk gaat binge eaten, maar ook omdat je je metabolisme verstoort. In simpele taal komt het erop neer dat wanneer je een crash dieet volgt, je eerst vooral water verliest en vervolgens je lichaam op vetten en eiwitten gaat teren. Die eiwitten zitten in je spieren wat betekent dat je lichaam als het ware de eigen spiermassa eet. Ken je het begrip skinny fat al? Dit is wanneer je een lage spiermassa hebt maar vooralsnog een relatief hoog vetpercentage. Grote kans dat dit het resultaat wordt als je een crash dieet volgt.

Die spiermassa die je verliest bij een crashdieet zorgt er ook voor dat je metabolisme op een lager pitje komt te staan. Spiermassa zorgt namelijk voor een goede verbranding. Wanneer je na het crashdieet weer normaal gaat eten vliegen de kiloā€™s er dan ook direct aan omdat je verbranding niet optimaal werkt en overbodige energie veel sneller in vet wordt opgeslagen.

Lifestyle veranderingen

Het volgen van een dieet kan dus enorm negatieve gevolgen hebben op ons lijf. Om dit te voorkomen is het bijna altijd beter om leefstijl veranderingen aan te brengen. Stapje voor stapje kleine, behaalbare veranderingen die je elke dag voor de rest van je leven vol kan houden.

Een leefstijl verandering pas je ook niet toe omdat je snel wilt afvallen, je past het toe omdat je de rest van je leven je fit, gezond en gelukkig wilt voelen. Uiteraard kan je afvallen met leefstijl veranderingen en het resultaat zal ook veel duurzamer zijn, maar het zou oneerlijk zijn om snel resultaat te verwachten. Vergeet daarbij ook niet dat afvallen niet alleen maar draait om de voeding die je binnenkrijgt, het draait ook om bijvoorbeeld slaap, stress en beweging.

Om wat inspiratie op te doen hier enkele voorbeelden van lifestyle changes:

  • Elke dag minimaal 7/8 uur slaap behalen
  • Elke dag 3 gezonde maaltijden nuttigen welke allen een eiwitbron bevatten
  • Elke dag minimaal 2 liter water drinken
  • Elke dag een momentje voor jezelf nemen met bijvoorbeeld meditatie, yoga of journalen
  • Minimaal 150 minuten per week sporten

Daarbij kan je je leefstijl uiteraard volledig personaliseren. Wil je bijvoorbeeld een vegetarisch dieet volgen? Maak dit dan onderdeel van je leefstijl. Wil je je gewicht in de gaten houden? Track je calorieƫn en houdt langdurig een klein calorietekort aan van maximaal 200 calorieƫn. Wil je meer bewegen? Maak een aanpassing in je dagelijkse bewegingspatroon.

Wees lief voor jezelf in de aanpassingen die je doet binnen je lifestyle en verwacht langdurige resultaten voor de rest van je leven. EĆ©n positieve lifestyle change zal op de lange termijn vele malen meer effect hebben dan het volgen van een drastisch dieet.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *