Verbeter de kwaliteit van je slaap met deze factoren

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Je functioneert optimaal bij zeven tot acht uur slaap per nacht. Al verschilt dit wel per persoon. Na een goede nachtrust voel je je vrolijker, energiek en alert. Het zorgt voor een beter concentratie en verkleint de kans op gezondheidsproblemen op de langere termijn. Hoe goed slaap jij? Hoog tijd om je nachtrust eens onder de loep te nemen!

Slaap heeft een behoorlijk grote impact op je lichaam. Tijdens je nachtrust laden je hersenen zich weer op en wordt informatie verwerkt. Heb je te maken met een langdurig slaaptekort? Dan heb je meer kans op depressie, diabetes, een hartinfarct, borst- en darmkanker en een te hoog cholesterolgehalte. Dat voorkom je natuurlijk graag. Daarom lees je hier een aantal tips om de kwaliteit van je slaap te verbeteren.

Scherp en alert
Na een goede nachtrust heb je gedurende de dag een beter concentratievermogen. Je lost problemen makkelijker op en neemt snel nieuwe informatie op. Daarnaast zorgt een goede kwaliteit van slapen ervoor dat je scherper en alerter bent. Onderzoek heeft aangetoond dat met anderhalf uur slaaptekort gedurende één nacht de alertheid overdag met 32% achteruit gaat. Niet gek dus dat slaapproblemen de grootste veroorzaker is in verkeersongelukken. Een goede nachtrust is van levensbelang.

Betere looks
Voldoende slaap zorgt ervoor dat je er beter uitziet. Je herkent vast de vale huid, wallen en donkere kringen onder je ogen na een aantal dagen slecht slapen. Dat is niet best voor je looks. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je minder cortisol aanmaakt. Cortisol is een stresshormoon dat ervoor zorgt dat huidcollageen wordt afgebroken, waardoor je huid minder elastisch en glad wordt. In Zweden werd een onderzoek uitgevoerd naar het uiterlijk onder proefpersonen met een slaaptekort. Na slechts twee nachten minder slaap werden ze als minder aantrekkelijk en ongezonder beoordeeld.     

Tips voor een beter slaapritme
Voldoende slaap is dus best wel behoorlijk belangrijk. Maar wat doe je er dan aan om ervoor te zorgen dat je voldoende slaapt en een goede nachtrust hebt? Dit begint al overdag. Volg deze tips voor een goed slaapritme:

  • Sta dagelijks rond dezelfde tijd op, ook in het weekend.
  • Doe overdag geen dutjes of powernaps. Als je erg moe bent, ga dan liever in de avond wat eerder naar bed.
  • Sport regelmatig, maar uiterlijk één of twee uur voor het slapen gaan. Fysieke vermoeidheid is goed, maar zorg dat ook je geest na het sporten klaar is om te slapen. Rustig stretchen of een aantal yoga oefeningen helpen daarbij.  
  • Schakel minimaal een uur voor het slapen gaan alle schermen uit, dus televisie, computer en smartphone. Door nieuwe indrukken, invloeden en kunstmatig licht te beperken, komen je hersenen tot rust. Lees liever een boek of doe een aantal meditatieoefeningen.  
  • Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer. Lamellen als raambekleding zorgen voor extra verduistering in de slaapkamer. Liever wat meer sfeer en een natuurlijke uitstraling? Houten jaloezieën zijn stijlvol en creëren de rustgevende ambiance die je in jouw slaapkamer nodig hebt.  
  • Eet geen zware maaltijden vlak voor het slapen. Met een volle maag is het lastiger in slaap te vallen. Heb je toch nog trek voordat je naar bed gaat? Neem dan wat noten, een banaan of avocado.
  • Drink geen alcohol, zwarte thee of koffie tot twee uur voordat je gaat slapen. Door alcohol val je wellicht sneller in slaap, maar je slaapt wel onrustiger, waardoor de kwaliteit van je nachtrust achteruit gaat.