Herfst staat voor verandering, 5 manieren om dit seizoen optimaal te gebruiken

De blaadjes aan de bomen kleuren rood, geel en bruin, het wordt steeds weer iets kouder, en de pumpkin spice lattes zijn intussen in elke coffeeshop te vinden. Het is weer herfst! Hoewel veel mensen liever voor altijd zomerweer zouden willen hebben, houden sommige meer van de lagere temperaturen die de herfst met zich meebrengt. En daar hebben deze mensen goede redenen voor, want je kunt optimaal profiteren van dit seizoen. Lees snel verder hoe je dat doet!

1.  Lekker “buiten spelen”

Tijdens de zomer lagen we massaal voor pampus op het strand of bij het zwembad. Hoewel dat heerlijk is, is niets beter voor onze gezondheid dan wat beweging. Nu het weer wat kouder is, wordt het tijd voor een fijne wandeling in de bossen buiten. Ook fietsen, tuinieren, paardrijden, en hardlopen zijn activiteiten die een stuk aangenamer zijn in de herfst dan in de zomer. 

Geniet van de frisse lucht en de fysieke en mentale boost die je krijgt nadat je flink wat stappen hebt gezet. De voordelen voor je gezondheid van buiten in de natuur zijn op een rijtje:

  • Betere ademhaling
  • Betere nachtrust
  • Minder kans op een depressie / vermindert klachten van een depressie
  • Betere werking van het immuunsysteem
  • Verlichting van emoties zoals angst, zorgen, en verdriet

Tip: als je kinderen hebt, onderneem dan echte herfstactiviteiten zoals kastanjes verzamelen (die je daarna kunt poffen), mooie bladeren uitzoeken, en speuren naar paddestoelen.

2.  Seizoensgebonden producten eten

Hoewel we tegenwoordig bijna elk product op elk gewenst moment kunnen kopen in de supermarkt, heeft seizoensgebonden eten vele voordelen voor onze gezondheid. Bovendien zijn deze voedingsmiddelen meestal goedkoper en beter voor het milieu, en smaken ze simpelweg beter. Maar wat zijn nu typische herfstproducten? Bij fruit kun je denken aan:

  • Mandarijnen. Mandarijntjes bevatten veel vitamine C, A, B1, B2, B6, en foliumzuur (vitamine B11). Ook zijn ze een bron van de mineralen calcium, fosfor, magnesium en zink.
  • Appels. Appels leveren vitamine C, kalium, en (in mindere mate) vitamine A, B2, B3, en B6. Daarnaast zitten ze boordevol voedingsvezels, die goed zijn voor je stoelgang.
  • Peren. Ook in een peer zit vitamine C, vitamine B6 en kalium. Daarnaast bevatten peren nog allerlei andere belangrijke mineralen, zoals magnesium, koper en mangaan.
  • Druiven. Druiven bevatten heel veel vitamine K en de mineralen koper, kalium en mangaan.

Zin in een lekkere stoofpot? Tijdens de herfst kun je heerlijke gerechten bereiden met allerlei groenten van het seizoen. Voorbeelden van herfstgroenten zijn:

  • Kool. Koolsoorten zoals spruitjes, rode kool, spitskool, boerenkool, en bloemkool zijn supergezond. De hoeveelheid vitamines en mineralen per soort verschilt, maar de meeste soorten bevatten veel vitamine C, vitamine K, en foliumzuur.
  • Sperziebonen. Sperziebonen zijn een bron van vitamine C, foliumzuur, kalium, calcium, en fosfor.
  • Veldsla. Veldsla bevat veel vitamine A, C, en omega 3.
  • Andijvie. Niet iedereen is dol op de smaak van andijvie, maar gelukkig zijn er allerlei manieren om deze gezonde groente in je maaltijd te verwerken. Andijvie zit barstensvol vitamine K, A, foliumzuur en vitamine B5.
  • Rode bieten. Rode bieten zijn een rijke bron van vitamine A, C, en de verschillende B-vitamines. Tevens bevatten ze magnesium en ijzer.
  • Prei. Je kunt alle delen van de prei eten, maar het meest groene gedeelte heeft meer vitamines en mineralen. In prei zit veel vitamine A, K, C, en B6.

Uiteraard mogen ook pompoen, rabarber, en pastinaak niet ontbreken in je boodschappenmandje. 

3.  Beter slapen

Nu het weer wat koeler is buiten slapen de meeste mensen beter. Dit komt doordat de lagere temperaturen de aanmaak van melatonine verhogen. Melatonine speelt een belangrijke rol in het slaap-waakritme van ons lichaam. Doordat de dagen tevens wat korter worden, past je lichaam zich automatisch aan en vraagt om meer slaap dan tijdens de zomerperiode. Een goede nachtrust bevordert je mentale en fysieke gesteldheid, en op de lange termijn verlaag je hiermee de kans op allerlei chronische ziekten.

4. Rustgevende geuren

Door alleen al even een frisse neus te halen, kun je genieten van de fijne herfstgeur die door de natuur wordt afgegeven. Andere typische ‘herfstgeuren’ zijn de geur van vanille, warme appel, kaneel en nootmuskaat. Deze laatste helpt mogelijk bij depressie en angst. Hetzelfde geldt voor kaneel, en daarom wordt deze geur in de aromatherapie vaak toegepast (ook om griep symptomen te verminderen). Dus waar wacht je nog op? Bak NU die appeltaart!

5.  Meer quality time binnenshuis

Wat is er nu fijner dan heerlijk op de bank te kruipen met een goed boek (of een goede Netflix-serie), een warme deken en een kop thee terwijl het buiten guur en onstuimig weer is? Precies! Nu je niet meer naar buiten ‘moet’ omdat er geen zonnestraal te bekennen is, kun je je gewoon even heerlijk overgeven aan lekker bankhangen. Een fijn muziekje erbij, geurkaarsje aan (en, als je echt helemaal the feels wilt krijgen – een pumpkin spice latte erbij) en genieten maar!

wortel-kurkuma-smoothie

Super gezonde smoothie!

Een smoothie met een serieuze lading voedingsstoffen, vitamines en mineralen, deze smoothie vult je vocht aan, smaakt lekker fris, heeft een zonnige oranje kleur, en ...
koop een koe post

Vleeseter

Ik ben een vleeseter. Ja, van die lekkere dikke biefstukken of entrecotes met een vetrandje. Rood, goed gepeperd, net dichtgeschroeid en 10 minuten laten rusten. ...
Stress: hoe ga je ermee om?

Stress: hoe ga je ermee om?

We hebben allemaal wel eens te maken met stress, maar met Sophie's 5 tips kan je leren er beter mee om te gaan.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *