Sportdiscipline: thuissport-hacks voor wie de sportschool nog mijdt

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Dat dit geen zomer zou worden als alle anderen, was al vroeg in het jaar duidelijk. Het Coronavirus legde sportscholen, yogastudio’s en andere workout communities vrijwel het gehele voorjaar plat. Sinds 1 juli is sporten weer toegestaan onder voorbehoud van bepaalde regels.

Het RIVM heeft Corona-spelregels opgesteld nu binnen en buiten sporten weer mogelijk is. Normaal spelcontact is toegestaan voor alle leeftijden, maar voor en na het sporten geldt voor volwassenen dat 1,5 meter afstand moet worden gehouden. Voel je je niet prettig bij normaal spelcontact of behoor je tot de risicogroep? Sport dan ook de komende tijd alleen of in een kleine groep. Fitplein.nl deelt 4 thuissport-hacks waarmee je je sportdiscipline een boost kunt geven.

Maak ruimte in je agenda

Het klinkt zo logisch, dat we het bijna vergeten. Net als andere activiteiten die je gedurende de dag onderneemt, verdient ook sporten een plekje in je agenda. Claim dat uur (of anderhalf) en voorkomen daarmee dat je het sporten uitstelt omdat andere dingen gedurende de dag uitlopen. Zie een sportafspraak met jezelf net zoals je een afspraak met een goede vriendin zou zien: die schuif je ook niet voor je uit.

Download een fitness-app

Merk je dat je het lastig vindt om jezelf aan een sportafspraak te houden? Probeer dan eens te werken met een fitness-app. Het leuke van zo’n trainingsapp is dat je vaak automatisch herinnerd wordt aan afspraken en er soms zelfs emoties worden nagebootst, zoals teleurstelling als je je niet aan de afspraak houdt. Daarnaast geeft de app je inspiratie voor oefeningen met uitgebreide instructies. Twee leuke tips:

  • Bij de oefeningen van Freeletics Bodyweight maak je gebruik van je lichaamsgewicht. Een makkie dus wanneer je thuis of buiten wilt sporten.
  • Sworkit Lite bevat een afwisselend programma met oefeningen voor yoga, stretchen, krachttraining of cardio.

In beide apps kun je uitgebreide instructievideo’s bekijken voor elke oefening.

Download Freeletics Bodyweight: Google Play Store > of App Store >

Download Sworkit Lite: Google Play Store > of App Store >

Start de dag met een workout

Hoe voorkom je dat je die sportafspraak de hele dag voor je uitschuift? Dat is simpel: start de dag met een workout. Ik start zelf zes dagen per week de dag met mijn Ashtanga yoga practice en vind niets fijner dan ’s morgens vroeg verbinden met mijn lichaam. Door ‘s ochtends te bewegen maak je je lichaam wakker en begin je de dag met een gezonde start. Heb je tijd nodig om wakker te worden? Drink dan rustig een kop koffie en eet een licht ontbijt, zoals een kleine kom met kokosyoghurt en fruit.

Help je lichaam een handje

Ben je al een tijdje uit het sportregime? Help je lichaam dan een handje met een gezond voedingspatroon. Volkorenbrood, yoghurt, fruit, groenten zijn een goede basis voor je patroon. Eet je vegetarisch of veganistisch? Besteed dan extra aandacht aan proteïne, ijzer en vitamine B12 in je dieet. Een gezond voedingspatroon boost je energie, waardoor het makkelijker wordt om weer te gaan sporten.

Sport je intensief (langer dan een uur) of zweet je veel? Dan kunnen sportdranken, -repen en -gels je helpen om je prestaties te verbeteren. Een waardevolle toevoeging aan elk gezond dieet zijn superfoods. De Warrior Blends van Sunwarrior zijn onbewerkte, plantaardige eiwitten van erwten, hennep, gojibes en kokosolie.

Wat zijn jouw favoriete thuissport-hacks? Deel jouw tips en favoriete workouts met ons in de comments.

Yoga guru, freelance copyrighter & auteur

Susanne is copywriter en auteur bij o.a. Fitplein.nl. Ze heeft een achtergrond in marketing en heeft al bijna 10 jaar ervaring in digitale marketing. In april 2019 heeft ze de sprong in het diepe gewaagd. Susanne heeft toen haar baan opgezegd en gaan reizen.  Ze verdiepte zich in yoga, een levensstijl waar ze in de afgelopen jaren een intense passie voor heeft ontwikkeld. Ze beoefent nog steeds meerdere vormen van yoga en geniet van de mentale balans die dit haar geeft. Voor Fitplein schrijft zij artikelen over yoga, vegetarisme, duurzaamheid en sinds kort ook biohacking.