De gezondheidseffecten van thee

Thee blijft één van de meest populaire dranken ter wereld, en de gezondheidseffecten van thee zijn dan ook vele malen onderzocht. Het drinken van een kopje thee is voor de meeste mensen ontzettend rustgevend (je kunt gloeiend hete thee immers niet in één teug achterover slaan). Onze verre voorouders genoten al regelmatig van een geurig kopje thee, en in de loop der jaren experimenteerden zij steeds meer met verschillende smaken. Ook toen al schreven veel mensen bepaalde medicinale eigenschappen toe aan allerlei soorten thee. 

Er zijn al vele onderzoeken uitgevoerd om deze effecten nader te bekijken, en wetenschappers erkennen intussen de gezondheidsvoordelen van thee. Welke voordelen dit precies zijn kun je hieronder ontdekken.

Thee bevat antioxidanten

Thee bevat antioxidanten (flavanoïden) die de cellen in je lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Ons lichaam maakt deze vrije radicalen – in kleine hoeveelheden – zelf aan. De vrije radicalen binden zich vervolgens aan ziekteverwekkers en verlaten ons lichaam weer. Dit is een natuurlijk proces om onze gezondheid op peil te houden. 

Tegenwoordig worden we echter blootgesteld aan veel te veel vrije radicalen, onder andere door alcohol, roken, luchtvervuiling, zonlicht, en slechte voeding. De vrije radicalen binden zich daarom niet meer enkel aan ziekteverwekkers, maar ook aan de goede cellen in ons lichaam. Hierdoor wordt onze gezondheid en onze huid aangetast.

Door dagelijks een kop thee te drinken kun je je lichaam dus een handje helpen om vrije radicalen “weg te vangen”. Vooral groene thee wordt aangeraden, omdat groene thee EGCG bevat. EGCG kan mogelijk helpen kanker te bestrijden, maar er moet nog meer onderzoek worden gedaan om dit effect te bewijzen.

Thee verhoogt je metabolisme

Je hebt vast wel eens gehoord dat groene thee kan helpen om sneller af te vallen. En dat kan inderdaad kloppen, omdat groene thee je metabolisme verhoogt. Dit geldt overigens ook voor zwarte en oolong thee (een soort combinatie van groene en zwarte thee). Voor het beste effect moet je 2 á 6 koppen van één van deze theesoorten per dag drinken. 

Thee bevordert de gezondheid van je darmen

De antioxidanten in thee hebben ook een gunstig effect op je darmflora. Hierdoor kan je bloedsuikerspiegel makkelijk op peil worden gehouden en wordt je spijsvertering bevorderd. Onderzoekers van de Universiteit van Ohio hebben zelfs geconcludeerd dat groene thee kan helpen tegen lekkende darm syndroom. Dit is een aandoening waarbij de darmwand meer stoffen doorlaat dan gewenst is.

Overigens moeten mensen met bijvoorbeeld Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) oppassen met sommige theesoorten, omdat ze winderigheid, verstopping of juist diarree kunnen veroorzaken. Tegelijkertijd wordt er beweerd dat sommige theesoorten (zoals muntthee, gemberthee en kamillethee) PDS klachten kunnen verminderen. Overleg daarom eerst met een arts als je twijfelt.

Thee heeft een gunstig effect op je hersenen

Tijdens een uitvoerige studie is gebleken dat thee mogelijk het risico op Alzheimer en andere neurologische ziektes kan tegengaan. Weliswaar is meer onderzoek nodig om dit verband te bewijzen, maar één ding is wel zeker: van thee krijgen je hersenen een goede opkikker. Door de combinatie van cafeïne en L-theanine word je alerter en wordt je geheugen en concentratie verbeterd.

Thee is goed voor je gebit

Thee met een smaakje (zoals citroen, bosbessen, en aardbei) is niet zo goed voor je gebit. De zuren in deze soorten thee kunnen je tandglazuur aantasten. Daarom kun je ze niet de hele dag door drinken. Groene thee kan echter geen kwaad. In tegendeel zelfs – groene thee heeft een soort antibacteriële werking in je mond. Het is misschien zelfs zo dat groene thee de kans op mondkanker kan verminderen.

Thee kan de bloeddruk verlagen

Zoals gezegd bevatten vooral groene en zwarte thee veel antioxidanten. Deze antioxidanten helpen de bloedvaten te ontspannen, waardoor je bloeddruk wordt verlaagd. Op deze manier verklein je dus ook de kans op een beroerte en hart- en vaatziekten

Thee bevordert de vruchtbaarheid

Wederom komen bij dit punt de antioxidanten in thee om de hoek kijken. Door oxidatieve stress in de voortplantingsorganen (zowel bij mannen als bij vrouwen) kan de vruchtbaarheid worden verminderd. De antioxidanten in thee hebben een ontstekingsremmend effect, waardoor de vruchtbaarheid kan worden verbeterd. Er is meer onderzoek nodig om dit verband te bevestigen, maar vooralsnog klinkt het veelbelovend.

Het ideale drankje

Thee bevat geen calorieën (mits je de melk en / of suiker weglaat), dus je kunt zonder problemen meerdere kopjes per dag drinken. In de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum staan dan ook alle soorten thee zonder suiker. In de winter helpt een kop thee je om het lekker warm te krijgen, en in de zomer kun je zelf ijsthee maken om af te koelen. Kortom, zet gauw een extra kop thee, want het is een caloriearm drankje dat allerlei gezondheidsvoordelen biedt!

quinoa

Quinoa ontbijt, voor als je eens wat anders wil.

Havermout is gezond, maar quinoa is minstens zo gezond. Voordeel is daarnaast dat het zich eenvoudig laat combineren met veel smaakvariaties, zoals bijvoorbeeld diverse fruitsoorten. ...
Zelfgemaakt Bietenijs

Cheat Day! Bietenijs

Dit is absoluut niet het gezondste recept wat er is voor zelfgemaakt ijs, maar zeker wel een recept waar je heerlijk van zult smullen!

Self-care Sunday @home: wat is het en waarom doen?

Wat is selfcare zondag nou en waarom is het zo belangrijk dat je er aan doet? In dit blog hebben wij goede tips zodat jij ...

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *