Stress: hoe ga je ermee om?

Iedereen heeft weleens last van stress. Sommige mensen kunnen hier van nature goed mee omgaan, terwijl anderen om kleine dingen al gespannen raken. Voor deze laatstgenoemde groep mensen zijn er genoeg manieren om hiermee om te (leren) gaan. Een aantal van deze methodes zijn direct gericht op je gezondheid (en daarmee indirect je mentale gezondheid), maar ook specifieke mindset oefeningen kunnen je goed op weg helpen. Lees dus snel verder en zeg maar dag tegen stress!

Omgaan met stress

Helaas kunnen we niet altijd goed omgaan met stress, waardoor we het onszelf alleen maar moeilijker maken. Gelukkig zijn er veel verschillende manieren om de situatie draaglijker te maken. Welke manier het beste werkt, wisselt natuurlijk per persoon. Vaak vormt een combinatie van ‘technieken’ de beste aanpak, en is een goede basis (gezond eten, regelmatig bewegen en voldoende slaap) van uiterst belang. Ook je eigen mindset speelt een rol.

1. Zorg voor een gezonde levensstijl

We blijven het herhalen: een gezonde manier van leven is van groot belang voor vrijwel alles wat je doet. Ook als je met stress te kampen hebt, is het verstandig om zo gezond mogelijk te proberen leven. Eet dus geen troep, ook al heb je geen tijd om gezond eten te koken. Bedenk goed: als je tijd hebt om fastfood te kopen, heb je ook tijd om iets gezonders te kopen of te bereiden. Een volkoren broodje met een omelet en tomaat heb je binnen tien minuten op tafel.

Onder een gezonde levensstijl valt ook regelmatige lichaamsbeweging. Al heb je maar twintig minuten om even te wandelen: maak er gebruik van. Je zult zien dat je je daarna stukken beter voelt door de verschillende gelukshormonen die vrijkomen (bijvoorbeeld endorfine, serotonine en dopamine). Geen pil die tegen deze hormonen op kan!

2. Houd perspectief

Probeer de situatie te relativeren. Ga eens na wat het ergste is dat er kan gebeuren. In 99% van de gevallen komt het niet zover dat je grootste nachtmerrie werkelijkheid wordt, maar het is vaak wel goed om dit soort angsten objectief te bekijken. Heb je bijvoorbeeld veel stress door je werk? In dit geval zou het ergste zijn dat je je baan kwijtraakt (of je bedrijf failliet gaat). Zou dat écht een onoverkomelijke situatie zijn? Nee dus! Geloof in jezelf en reken er maar op dat je je uiteindelijk wel weet te redden, hoe benard de situatie ook mag lijken. De situatie met een beetje humor benaderen doet overigens ook vaak wonderen.

3. Probeer te ontspannen

Klinkt vanzelfsprekend: je moet je meer ontspannen als je vaak gestrest bent. Hoewel het makkelijker gezegd is dan gedaan, moet je toch proberen om iets te doen waardoor je normaal gesproken ontspant. Of dat nu een warm bad, wandelen of sporten (terwijl je muziek luistert), of yoga is: doe het gewoon, ook al voel je je daar ‘te gestrest’ voor. Eén van de dingen die echter niet aan te raden zijn, is door social media scrollen. Onbewust zul je jezelf (of je situatie) vergelijken met die van anderen, en dat is nu precies wat je niét wil doen als je gespannen bent.

4. Krop je gevoelens niet op

Eén van de meest effectieve methodes om stress te verlichten is om erover te praten met iemand die je vertrouwt. Praten over waar je je zorgen om maakt lucht op, en vaak kan de andere persoon jouw situatie objectiever beoordelen. Wellicht kan die persoon je tevens helpen om meer inzicht te krijgen. 



Je kunt al je problemen en emoties ook letterlijk van je afschrijven. Door alles wat je dwars zit op papier te zetten, kun je er (later) nog eens rustig over nadenken. Ook deze techniek helpt om te relativeren. Dikke kans dat als je dit later nog eens terugleest, het allemaal wel weer meevalt. Overigens zijn alle vormen van creatieve expressie (schilderen, dansen, muziek maken, handenarbeid) goed om je zenuwen in toom te houden.

5. Zorg voor voldoende rust

Het is ontzettend belangrijk dat je voldoende slaapt, juist als je veel stress te verwerken hebt. Kost het je moeite om je gedachten ‘uit’ te zetten zodra je in bed ligt? Probeer dan eens een natuurlijk slaapmiddel, zoals CBD olie of 5-HTP supplementen. Overleg wel altijd eerst met een arts voordat je hiermee aan de slag gaat. Overigens helpt een goede workout ook om makkelijker in slaap te komen ‘s avonds. Doe dit alleen niet vlak voor het slapengaan, want dat kan juist averechts werken.

Gedurende de dag kun je ook het beste wat pauzes inlassen. Drink een kopje koffie of thee (rustig drinken!), maak een korte wandeling, of bel een vriend of vriendin. Door af en toe even iets anders te doen, kun je weer even opladen.

6. Wees assertief en geef je grenzen aan

Als je voortdurend last hebt van stress, kan het zijn dat je gewoon elke keer te veel hooi op je vork neemt. Delegeer taken als dat mogelijk is (zowel op het werk als in het huishouden), en zeg nee als je agenda al vol zit. Niemand schiet er iets mee op als je alles maar half kunt doen door je eindeloze takenlijst. Dit betekent ook dat je accepteert dat je niet alles kunt doen, waardoor je weer meer ruimte in je hoofd creëert om je aandacht op die dingen te richten die echt belangrijk zijn.

Superfoods: gezonde lifehacks voor je dagelijkse dosis vitaminen

Superfoods zijn een omstreden begrip. Terwijl de een erbij zweert, zegt de ander er niet in te geloven. Volgens het Voedingscentrum bestaan superfoods niet; één ...

Gezonde en feestelijke hapjes (hartig en zoet!)

Tijdens de feestdagen mag je natuurlijk genieten. Het hoeft niet allemaal gezond te zijn wat je eet. Maar het is wel zo fijn om ongezonde ...
Foto door Cliff Booth: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/gezond-mensen-ontspanning-vrouwen-4056723/

Waarom het belangrijk is om je lichaam flexibel te houden

Dat lichaamsbeweging en een goede voeding belangrijk zijn voor onze gezondheid is bekend. Maar waarom is het belangrijk om ons lijf flexibel te houden?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *