Is zonnebrand gevaarlijk? En andere zonnige antwoorden op je vragen…

Hoe heerlijk zijn die eerste zonnestralen in de lente, de manier waarop de warmte de winterse kou uit je lichaam laat verdwijnen. Ik kan er altijd zo intens van genieten. Zeker wanneer de zon warm genoeg wordt om lekker met de armen bloot de dagelijkse wandelingen met m’n hond te maken. Maar keerzijde van die eerste warme dagen is altijd het knagende gevoel wat er ontstaat over de negatieve effecten van de zon op je huid.

Bij de eerste zonnestralen begint iedereen namelijk ook direct te praten over hoe slecht de zon is voor je, en dat je maar beter niet je huid bloot kan stellen aan de, volgens vele kankerverwekkende, warme stralen. Maar is die zon echt zo gevaarlijk als er gezegd wordt. En zijn alle SPF producten die je overal kan kopen wel zo veel beter voor je huid?

De voor en nadelen van zon

Je herkent het zelf natuurlijk ook. Na de eerste paar dagen dat de zon goed begint te schijnen merk je dat je meer energie krijgt en positiever in het leven staat. Vooral wanneer je een Vitamine D tekort hebt kan het positieve effect van de zon heel duidelijk zijn. Een beetje meer energie is natuurlijk niet het enige positieve effect van die heerlijke zonnestralen op je huid.

Welke positieve effecten zijn er bekend?

Naast dat het zonnetje lekker warm is en je eindelijk je wollen trui samen met je seizoensgebonden somberheid achter in je kast op kan bergen zijn er nog veel meer positieve effecten toegeschreven aan de zon.

1. Verhoogde Vitamine D aanmaak

Allereerst het meest bekende effect, namelijk het verbeteren van je Vitamine D aanmaak. Dat de zon nodig is om Vit-D aan te maken is je waarschijnlijk niet onbekend. Maar weet je ook wat de effecten van die extra Vitamines zijn op je lichaam en, niet onbelangrijk, brein?

Deze zonnevitamine is namelijk heel belangrijk voor verschillende processen in je lichaam. Vitamine D helpt bij het in balans houden van je calcium niveau, wat uiteraard nodig is voor gezonde botten. Daarnaast krijgt je weerstand ook een boost. Dit gebeurt doordat het onder andere de aanmaak van witte bloedcellen ondersteund. Het effect op je energie niveau is te merken aan de verbetering van de melatonine en serotonine productie in je lichaam. Deze twee hormonen reguleren het slaap-waakritme van je lichaam. Hoe beter de balans van deze hormonen hoe meer energie en hoe beter je nachtrust.

Een minder bekend effect van Vitamine D is het effect op je glucose niveau . Uit een langlopend onderzoek (6 jaar durend) door E.D. Gorham en anderen blijkt dat de kans op diabetes type 1 met 3,5x verminderd wanneer je Vit-D niveau hoger of gelijk is aan 60 nmol/L. In Nederland is de streefwaarde voor Vitamine-D trouwens 30 nmol/L (voor personen jonger dan 70). Dit is ook waarom er een groep wetenschappers oproept om de onderwaardes voor Vitamine-D op te schroeven.

2. UVB straling verminderd pijn

UVB staat net als UVA op de lijst met slechte punten aan zon blootstelling. Interessant te weten is dat door UVB straling je lichaam beta-endorfines aan gaat maken. Dit is een neuro hormoon wat al jaren bekend is als de natuurlijke morfine van je brein. In 1991 hebben twee wetenschappers zelfs de Nobelprijs gekregen voor hun bewijs dat deze type neurotransmitter en regulator van even groot belang is als dopamine, serotonine en vele andere bekendere stoffen.

Beta-endorfines blijken niet alleen te helpen tegen pijn maar ze spelen ook een grote rol in gedragspatronen. Het blijkt namelijk dat een tekort van deze type endorfine vaak voorkomt bij personen die veel stress ervaren of psychologische problemen hebben. Dat de zon je humeur goed doet blijkt dus ook wetenschappelijk onderbouwd te zijn.

3. Zonlicht verbeterd bloeddruk

Dit is waarschijnlijk een van de positieve effecten die je nog nooit tegen bent gekomen. Voor mij was het zeker een nieuw stukje informatie terwijl het effect van de zon op het cardiovasculaire systeem al sinds 1982 onderzocht wordt.

Sunlight is a risk factor for skin cancer, but sun avoidance may carry more of a cost than benefit for overall good health

Weller R.B.

In 2016 kwam naar buiten dat het positieve effect op de bloeddruk niet zoals eerder verwacht ook door Vitamine D suppletie kon worden opgewekt. Het blijkt dus dat voor een verbetering in bloeddruk en cardiovasculaire gezondheid je toch echt in de zon moet zitten om positieve effecten te ervaren. De conclusie van het onderzoek uit 2016 bleek dan ook te zijn: Zonlicht is een risicofactor voor huidkanker, maar het vermijden van de zon kan meer kosten dan voordelen met zich meebrengen voor een algehele goede gezondheid

De negatieve kant van zonnestraling

De negatieve kant van zon, ik denk dat ook jij er wel bekend mee bent. Blootstelling aan de zon zorgt voor een verhoogde kans op huidkanker. Maar wist je ook dat niet alle type UV stralingen hetzelfde effect hebben.

1. UVA straling

De meest bekende type zonnestraling is ondertussen de UVA straling. Wist je dat de A in UVA staat voor Aging? Deze type straling zorgt voornamelijk voor huidveroudering en uitdroging van de huid. Maar wat vooral van belang is, is dat blootstelling aan deze type straling ook gelinkt is aan een lichte verhoging in de kans op huidkanker.

UVA heeft ook een langere golflengte dan de andere types straling. Hierdoor kan de straling ook door glas heen. Dit is waardoor je zelfs achter glas een bruin kleurtje kan krijgen, en dus ook achter glas op moet letten voor de zon. Want als je er bruin van kan worden geeft het je automatisch ook kans op huidkanker. Natuurlijk gaat dat bruinen achter glas wel een stuk langzamer.

2. UVB straling

Dit is de type straling die vooral een gevaar is voor je huid. De B staat dan ook voor “Burning”. Dat komt omdat deze stralen zorgen voor de verbranding van je huid. Als je je niet goed beschermd tegen UVB straling dan raken je huidcellen beschadigd en juist deze beschadigde cellen zorgen voor die verhoging in de kans op huidkanker. Het is dus heel belangrijk om UVB straling zo veel mogelijk te mijden.

Dit kan je doen door achter glas te gaan zitten, want hier komt de UVB straling niet doorheen. Maar je kan je ook insmeren met een SPF.

Waarop moet je letten bij het kiezen van SPF

Waar staat SPF voor, dit is handig om te weten voordat je een keus maakt in welk type zonbescherming jij gaat smeren. SPF staat voor “Sun Protection Factor, het is een code die aangeeft hoeveel bescherming sunblock biedt tegen UVB straling.

SPF beschermt alleen tegen UVB straling

Ja dat las je goed. De Sun Protection Factor geeft aan hoeveel bescherming jouw creme biedt tegen UVB-straling. Dat betekend dus dat zonblock waar niet specifiek bijstaat dat het ook tegen UVA helpt, jouw huid niet volledig beschermt.

En Chemische UV filters absorberen straling

Een chemisch UV-filter trekt op den duur in je huid waardoor je op die plekken juist de uv-straling gaat opnemen, niet handig dus voor een UV block. Een betere keus is dus een fysisch UV-filter. Dit is een mineraal filter wat als laagje op je huid ligt en de straling weerkaatst. Voorbeelden van fysische filters zijn titaniumoxide en zinkoxide.

Maar zijn zonnebrand cremes niet gevaarlijk voor je huid?

Een veel genoemde reden waarom veel mensen er momenteel voor kiezen niet meer met SPF te smeren, is dat er kankerverwekkende stoffen in de cremes verwerkt worden. En dat klopt helaas in een groot gedeelte van de gevalen. Daarom is het antwoord op de vraag of smeren niet juist gevaarlijk is ook lastig te beantwoorden.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar een aantal bestandsdelen in zonnebrandcreme die de laatste jaren veel in het nieuws is gekomen springt onder andere oxybenzone eruit. Oxybenzone is een stof die veel gebruikt wordt in zonnecremes maar zeker ook heel schadelijk kan zijn voor de gezondheid.

Als je wat meer rond gaat neuzen in zonnebrand land kom je er al gauw achter dat oxybenzone zeker niet het enige bestandsdeel is wat mogelijk slechter voor je gezondheid kan zijn dan UV straling. Wil je meer weten over waarom welk UV filter een slecht effect kan hebben op je gezondheid lees dan vooral het onderzoek en de onderbouwing op de site van de Environmental Working Group.

Om het allemaal wat makkelijker te maken zie je hieronder een lijstje met de bekende stoffen in zonnebrand creme die schadelijk kunnen zijn voor je gezondheid. Let daarnaast op dat je kiest voor een SPF met een fysisch UV filter (titanium oxide of zink oxide) in plaats van chemisch.

De stoffen in zonnebrand die je beter kan mijden.

  • Oxybenzone
  • Avobenzone
  • Octisalate
  • Ethylhexyl Salicylate
  • Octocrylene
  • Homoslate, Homomenthyl Salicylate, HMS, HS
  • Octinoxate

En smeren of niet smeren waar kies ik voor

Op basis van alles wat ik de afgelopen dagen gelezen heb over SPF en de zon heb ik toch stiekem even zitten twijfelen of ik zonbescherming anders aan moest pakken. Vanwege een snel geïriteerde huid doe ik sowieso erg voorzichtig met cremes en lotions, en smeer ik liever ook niet te veel op m’n huid. Van “gangbare” SPF producten krijg ik mega huidiritaties dus die gebruik ik al heel lang niet meer. Jarenlang heb ik de ene na de andere zonnebrand creme geprobeerd die geen problemen gaf. En heel eerlijk alles wat er tot een aantal jaar geleden te koop was had ik een reactie op. Zodoende ben ik dus ook een poos van kamp niet smeren geweest.

Een aantal jaar geleden kwam Skalaris op de markt met een zonnebrand lotion met een mineraal filter, alleen maar natuurlijke producten en zonder nanodeeltjes. Toen heb ik een van de eerste flesjes getest. En wat bleek; geen irritatie meer maar wel een witte waas…. Gelukkig is iedereen een aantal jaar later zo veel beter met minerale zonnebrand lotions en is de witte waas verdwenen 🙂 Zodoende ben ik nu 100% van kamp smeren. Want je kan maar beter goed voor je grootste orgaan zorgen, en dat doe je door te smeren maar ook door goed te checken wat je smeert.

Dit zijn mijn favoriete SPF producten uit de superfoodmarkt:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.