Kan het voedsel dat je eet je humeur beĆÆnvloeden?

ā€œJe bent wat je eetā€ is iets dat vaak gezegd wordt. En in deze uitspraak zit absoluut een kern van waarheid. Je dieet en mentale gezondheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, en deze link gaat beide kanten op. Als je je goed voelt, dan maak je vaker verstandige keuzes als het op eten aankomt. En als je gezond eet, merk je dat je je fitter en vrolijker voelt. Hoe komt dat precies, en hoe kun je ervoor zorgen dat je dit verband positief beĆÆnvloedt? Op deze en andere vragen gaan we in dit artikel dieper in.ā€Øā€Øā€Ø 

De juiste bacteriĆ«n balansĀ 

In de darmen bevinden zich vele verschillende bacteriĆ«n. De manier waarop deze bacteriĆ«n verdeeld zijn, kunnen de werking van de hersenen flink beĆÆnvloeden. Zo kan dit de aanmaak van bepaalde hormonen verhogen of juist verlagen. Deze bacteriĆ«n kunnen zelfs het bestaan en de groei van zenuwcellen beĆÆnvloeden, zoals Uma Naidoo beschrijft in het boek ā€œThis is Your Brain on Foodā€. Ook benadrukt ze dat de verbinding tussen brein en darmen twee kanten op werkt. Ze licht toe: ā€œEr is maar twee uur psychologische stress voor nodig om de bacteriĆ«n in je darmen volledig te veranderen.ā€ Je brein reageert vervolgens ongemerkt op deze verandering in je darmstelsel. Niet zo gek dus dat als we ons nerveus, angstig, of onrustig voelen, we sneller naar comfort food grijpen – om ons vervolgens nog ellendiger te voelen dan daarvoor. Het spreekt natuurlijk voor zich dat ongezond voedsel niet goed is voor de bacteriĆ«n balans in onze darmen, en het effect op ons brein is tevens negatief door deze slechte balans. Uiteraard zijn er ook mensen die veel minder eten als ze zich nerveus voelen, en ook in dat geval kunnen de bacteriĆ«n in de darmen van slag raken. Heb je wel eens last van diarree gehad toen je heel nerveus was? Dan weet je nu dus hoe dat komt.Ā 

Voeding die je humeur bederftĀ 

Er zijn veel soorten voedsel die absoluut niet bevorderlijk zijn voor een goed humeur. Hieronder vind je de belangrijkste op een rijtje. 

ā€¢ Suiker 

ā€¢ Koolhydraten met een hoge glycemische index 

ā€¢ Zoetstoffen 

ā€¢ Gefrituurd voedsel 

ā€¢ Slechte vetten 

ā€¢ Bewerkte producten 

Suiker en koolhydraten met een hoge glycemische indexĀ 

Als we ons strikt aan een gezond voedingspatroon houden, krijgen we eigenlijk al ruim voldoende suiker binnen. Met ons Westerse dieet zitten we vaak dik over deze grens heen. 

Koek, snoep, gebakjes, frisdrank – het zijn allemaal echte suikerbommen. ā€œDeze overvloed van suiker kan leiden tot ontsteking in de hersenen, en uiteindelijk resulteren in depressieā€, aldus Uma Naidoo.ā€Øā€Ø 

Koolhydraten met een hoge glycemische index – zoals wit brood, witte rijst, en aardappels – smaken weliswaar niet zoet, maar door de manier waarop deze ā€˜snelle koolhydratenā€™ worden omgezet hebben ze bijna hetzelfde effect als suiker. Meer complexe koolhydraten (met een lage glycemische index) – die je in volkoren pasta, bruine rijst en quinoa vindt – kunnen juist helpen om een depressie te voorkomen. Dit betekent niet dat je helemaal geen witte rijst of gewone pasta meer mag eten. Zolang je deze voedingsmiddelen met mate eet, is er niks aan de hand. 

ZoetstoffenĀ 

Dacht je gezond bezig te zijn met je cola light, blijkt de waarheid toch net even anders in elkaar te zitten. Hoewel je door producten gezoet met zoetstoffen te nuttigen vaak een hoop calorieĆ«n kunt uitsparen, lijkt het erop dat de effecten op het brein niet zo gunstig zijn. Sommige studies hebben zelfs aangetoond dat er een sterke connectie is tussen de consumptie van zoetstoffen en depressie. Probeer zoetstoffen dus zoveel mogelijk te vermijden. 

Gefrituurd voedsel en slechte vettenĀ 

Hoewel je je waarschijnlijk meer dan gelukkig voelt als je je patatje oorlog naar binnen werkt, is gefrituurd voedsel op de lange termijn niet goed voor je lijn en je brein. Gefrituurd voedsel bevat over het algemeen veel slecht vet, en onderzoek heeft aangetoond dat er een sterk verband is tussen angstgevoelens en een hoge inname van verzadigde vetten.2 Goede vetten (die je onder andere in avocado, vette vis, olijfolie en noten vindt) kunnen je juist helpen om depressie tegen te gaan. 

Bewerkte productenĀ 

Producten waarvan de ingrediĆ«ntenlijst eindeloos lijkt te zijn, zijn over het algemeen niet goed voor je lijf en ook niet voor de hersenen. Extreem bewerkte producten bevatten vaak allerlei chemische toevoegingen die niets toevoegen aan je (mentale) gezondheid en zelfs meer kwaad dan goed kunnen doen. 

Voeding die je stemming verbetertĀ 

Nu we weten wat we vooral dienen te vermijden qua voeding, kunnen we ons richten op de voedingsmiddelen die je een handje helpen om je vrolijker (en fitter) te voelen. Deze voedingsmiddelen zijn onder andere: 

ā€¢ Voeding rijk aan omega-3 vetzuren 

ā€¢ Voeding rijk aan vitamines en mineralen 

ā€¢ Bepaalde kruiden en specerijen 

Voeding rijk aan omega-3 vetzurenĀ 

Omega-3 vetzuren zijn belangrijk voor een normale stofwisseling. Ze zijn gunstig voor de werking van het brein omdat ze zenuwcellen beschermen tegen ontstekingen. De beste bron van omega-3 vetzuren is vette vis, zoals zalm, makreel, en tonijn. Andere voedingsmiddelen die omega-3 vetzuren bevatten zijn chiazaad, lijnzaad, walnoten, en (in mindere mate) veldsla en spinazie. 

Voeding rijk aan vitamines en mineralenĀ 

Het is geen verrassing dat vitamines en mineralen enorm belangrijk zijn voor allerlei processen in je lichaam. De belangrijkste vitamines om een depressie te voorkomen zijn vitamine B11 (foliumzuur) en B12. Aangezien deze twee vitamines samenwerken in het lichaam, kan een tekort aan vitamine B12 een tekort aan vitamine B11 veroorzaken. Het gevolg van een tekort aan deze twee vitamines is vermoeidheid, verminderde weerstand, verminderde eetlust en bloedarmoede. Uiteindelijk kan een tekort aan deze vitamines tot de afbraak van hersencellen leiden, wat in verband wordt gebracht met depressie. Bovendien stimuleert foliumzuur mogelijk de aanmaak van serotonine, een hormoon dat je stemming verbetert. 

Andere belangrijke vitamines die belangrijk zijn voor je brein om je geluksniveau hoog te houden zijn vitamine A, B1, B6, en vitamine C. Deze laatste is verantwoordelijk voor het reguleren van de aanmaak van neurotransmitters. Sommige studies hebben aangetoond dat mensen die een depressie hebben ook vaak een tekort aan vitamine C hebben. Ook de mineralen ijzer, magnesium en zink zijn overigens van groot belang om het functioneren van je brein zo goed mogelijk te ondersteunen. 

Kruiden en specerijenĀ 

Kruiden en specerijen kunnen het brein ondersteunen door hun antioxiderende eigenschappen. Ze beschermen de hersenen tegen vrije radicalen, waardoor de weefsels intact blijven. De beste kruiden en specerijen die je hierbij een handje helpen zijn saffraan, oregano, kurkuma, komijn, curry en chili poeder, zwarte peper en thijm. 

Neem je dieet eens onder de loepĀ 

Nu je weet wat wel en niet goed is voor je stemming, staat niets je meer in de weg om een gelukkiger leven te leiden! Bovenal geldt natuurlijk dat hoe gezonder je leeft, hoe meer je de kans op een slecht humeur (en zelfs een depressie) verkleint. Een gezond lijf resulteert in een gezond brein, en vice versa. Als je daarnaast ook nog regelmatig beweegt, zit je al helemaal goed. Zit je, ondanks dat je gezond leeft, nog steeds niet zo lekker in je vel? Dan is er wellicht meer aan de hand en kun je het beste contact opnemen met je arts. Hij of zij kan je doorverwijzen naar een specialist.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *