Alles wat je moet weten over voeding en je geestelijke gezondheid

We weten allemaal dat je je niet al te goed voelt als je een week lang alleen maar op fast food leeft. We weten ook allemaal dat als je gezond eet je je gezond voelt en je daardoor ongetwijfeld lekkerder in je vel zal zitten. Maar hoeveel invloed heeft voeding nu echt op je geestelijke gezondheid?

Darm brein connectie

Het antwoord gaat veel verder dan je wellicht in eerste instantie zou denken. Voeding heeft een ontzettend grote invloed op je geestelijke gezondheid. De eerste belangrijke reden is omdat er steeds meer wetenschappelijk bewijs komt voor de relatie tussen je brein en je darmen. Als het in onze darmen niet helemaal lekker loopt, zal dit je volledige focus en humeur bepalen. Denk er maar eens over na: als je geconstipeerd bent, opgeblazen bent, winderig bent of iets verkeerds hebt gegeten dan zal je niet optimaal kunnen functioneren.

Er bestaat zoiets als de hersen-darm as. Deze as laat zien dat onze hersens en darmen continue met elkaar aan het communiceren zijn. Deze communicatie is niet iets waar je zelf veel controle over hebt, het gebeurt onderbewust. De darmen communiceren zowel met de hersenen als de hersenen met de darmen.

Nu is het zo dat de signaalsubstantie serotine zich voor 90% in de darmen bevindt en verder in de hersenen. Serotonine speelt een belangrijke rol in de communicatie tussen de hersenen en darmen. Een veranderde serotonine activiteit, zoals depressie en paniekstoornissen, kan dus invloed hebben op deze communicatie.  

Een goed serotoninelevel zorgt dus voor een goede communicatie tussen hersenen en darmen en kan bijvoorbeeld problemen die horen bij prikkelbare darm syndroom voorkomen. Het probleem is alleen: je kan niet zomaar je serotoninelevels herstellen of verbeteren met voeding. Hoe eet je je dan wel gelukkig?

Welke voeding heeft invloed op je geluk?

Wat we willen doen met voeding om dit invloed te laten uitoefenen op onze geestelijke gezondheid zijn het creëren van gezonde darmen en een verhoogde aanmaak van het geluk stofje serotonine. Daarbij is alle voeding die een verhoogde aanmaak van andere geluk stofjes realiseert mooi meegenomen.

Vezels

Misschien wel de belangrijkste stap om jezelf gelukkig te eten zijn vezels. Vezels houden je darmen namelijk gezond en dit is precies wat we willen om een zo rustig mogelijke communicatie tussen darm en brein te waarborgen. Vezels vind je onder andere in volkoren producten, groente, fruit, peulvruchten en noten. Om het nog wat makkelijker voor jezelf kan je ook (gebroken) lijnzaad kopen en dit door je ontbijt gooien. Dan heb je direct ’s morgens een goede hoeveelheid vezels binnen waar je de rest van de dag profijt van zal hebben.

Tryptofaan

Zoals net besproken is serotine een belangrijk aspect als je jezelf gelukkig wil eten. Serotonine is namelijk belangrijk voor de communicatie tussen darmen en hersenen, maar het is ook een gelukstofje op zichzelf. Serotonine wordt aangemaakt door het aminozuur tryptofaan. Tryptofaan zit voornamelijk in kikkererwten, bruine rijst, zonnebloempitten, bananen, pompoenzaadjes en melk. Door hier voldoende van te eten geef je je lichaam de juiste ingrediënten om genoeg serotonine aan te maken.

Antioxidanten

Een ander bekend geluk stofje is dopamine. Dopamine is een opwekkende neurotransmitter die een belangrijke rol speelt in blijdschap en genot. Het beste wat je kan eten voor de dopamine in je lijf zijn antioxidanten. Deze bevorderen namelijk de zenuwcellen in je lijf die zich bezighouden met de dopamine te beschermen. Antioxidanten vindt je vooral in verschillende soorten bessen, zoals blauwe bessen, veenbessen, bramen, aardbeien, frambozen en gojibessen. Verder vindt je ook veel antioxidanten in koffie, thee, pure chocola, rode wijn en noten en zaden. Fijn pluspunt, want voor vele van ons zorgt koffie, thee, pure chocola of rode wijn sowieso voor een gelukkig gevoel.

Vitamines

Er zijn ook nog bepaalde vitamines die een gunstig effect hebben op hoe we ons voelen. Een hele belangrijke hiervan is vitamine D. Het is aangetoond dat mensen met een tekort aan vitamine D eerder depressieve klachten kunnen ervaren. De leukste manier van je vitamine D tekort aanvullen is uiteraard een uurtje in het zonnetje doorbrengen, maar helaas hebben we in Nederland niet altijd deze luxe. Daarom kan je je vitamine D aanvullen met je voeding, zoals bijvoorbeeld vette vis, kaas en eigeel. In overleg met je huisarts kan je deze vitamine ook supleren.

Een andere belangrijke vitamine voor je geluk is B12. Deze vitamine is speelt namelijk een rol bij de aanmaak van neurotransmitters in de hersenen, waardoor je weer makkelijker serotine en dopamine aanmaakt. Vitamine B12 is een vitamine die we niet zelf aan kunnen maken. Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten (omdat het wordt aangemaakt maag-darmkanaal van dieren door bepaalde bacteriën), dus als je vegetarisch of veganistisch eet is het wijs om deze vitamine te supleren. Een tekort aan deze vitamine maakt je sowieso niet gelukkiger, want het zal je vermoeider maken, vergeetachtig en duizelig.

Vermijd bewerkte producten

Er zijn enkele voedingsmiddelen die je juist beter niet kan eten om je gelukkig te voelen. Dit zijn vleesproducten, zeer bewerkt voedsel, verzadigde vetten en veel suikers. De conclusie die je kan trekken is dat al het eten dat ontstekingen bevorderd, ook het risico op depressie kan verhogen.

Lang verhaal kort, je kan jezelf gelukkig eten doordat bepaalde voedingsstoffen in eten ofwel je darmflora verbeteren, ofwel geluk stofjes helpen functioneren. Daarbij zal je lekkerder in je vel zitten als je gezond eet en zal je je daardoor ook een stuk fijner voelen. Jezelf gelukkig eten zit hem dus niet in het consumeren van fast food en suikers, maar in de juiste keuzes maken met de juiste voeding. En met wat creativiteit is de voeding die je nodig hebt voor een gelukkig lijf minstens net zo lekker!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *