Vraag een willekeurig iemand op straat om 3 fitnessapparaten te noemen en de kans is groot dat de crosstrainer, al dan niet op 1, hiertussen staat. Veel mensen weten wat crosstrainen is en hebben er een hekel aan of zijn er gek op! Maar waarom is crosstraining eigenlijk zo populair?

De reden hiervan is dat een crosstrainer veel voordelen heeft. Verder is er een aanschaffen voor veel mensen betaalbaar en kan je hem makkelijk thuis kwijt.

Je kan natuurlijk ook de sportschool bezoeken en daar je training afwerken op dit fitnessapparaat. Elke sportschool heeft crosstrainers, of anders zouden ze deze moeten hebben.

De 5 voordelen van een crosstrainer!

Er zijn verschillende fitnessapparaten, maar de crosstrainer springt er op een aantal dingen echt uit. Het biedt namelijk meer voordelen dan andere fitnessapparatuur. Ben je benieuwd welke dit zijn?

Lees dan hieronder snel verder!

1. Spaar je gewrichten

Tijdens het sporten op een crosstrainer belast je niet jouw gewrichten. Doordat je op 2 voetpeddels staan en een natuurlijk beweging maakt, worden je gewrichten namelijk niet belast. Met hardlopen is dat bijvoorbeeld anders, waarbij elke stap een schok veroorzaakt. Ondanks dat niet gelijk een probleem is, is de kans op blessures wel vaak iets groter.

Hetzelfde effect heb je met een loopband, waarop je nog beter op techniek al moeten letten en bijvoorbeeld ook de schoenen die je gebruikt.

Uiteindelijk zal je ook met spinnen een wat geavanceerdere techniek moeten hebben, voor een ultieme training.

Een crosstrainer is wat dat betreft vrij laagdrempelig en de kans op blessures is klein, waardoor hij geschikt is voor praktisch iedereen!

2. Train je hele lichaam

Een ander voordeel is dat je met een crosstrainer jouw hele body traint. Je beweegt namelijk niet alleen je benen, maar ook je bovenlichaam. Hiermee train je naast quadriceps, hamstrings en billen ook jouw buik, rug, triceps en biceps. Misschien zelf ook nog wel een beetje je schouders en borst.

Het is dus ideaal voor iedereen die energieker wil worden, maar ook sterker.

Je combineert namelijk conditie en kracht met de crosstrainers. Het is natuurlijk niet op het niveau van krachttraining, maar toch mooi meegenomen wanneer je er toch op staat!

3. Afvallen met een crosstrainer

Verder zal afvallen met een crosstrainer ook beter gaan, dan wanneer je gaat spinnen of hardlopen (2 andere populaire fitnessapparaten). Dat heeft wederom te maken met het feit dat je jouw hele lichaam gebruikt, tijdens een crosstraining. Doordat je jouw hele lijft gebruikt, verbruik je ook meer energie.

En wanneer je meer energie verbruikt, zal je lichaam deze ergens vandaan moeten halen. Je lichaam kan hiervoor voeding (eten en drinken), voorraden (in de vorm van glycogeen) of opgeslagen lichaamsvet gebruiken.

Is de doel afvallen met een crosstrainer en je voeding er ook naar? Dan zal je met een crosstrainer dus meer calorieën verbranden, waardoor je sneller een mooi figuurtje zal krijgen.

4. Veel mogelijkheden met een crosstrainer

Daarbij heb je tal van programma’s die je kan volgen, waardoor je veel mogelijkheden hebt. Zo kan je trainingsdoelen voor jezelf maken en deze met een crosstrainer tot uitvoering brengen. Hiermee is het dus een ideaal fitnessapparaat met veel variaties. En nog eens redelijk betaalbaar ook!

De meeste professionele crosstrainers hebben ook een hartslagmeter, programma’s voor verschillende doelen en intensiteit, stopwatch en andere zaken. Je kan dit soort crosstrainers herkennen aan de computer die ze hebben. Ga je een crosstrainer kopen? Dan raden we je aan om te gaan voor een iets professionelere variant. Je zal er namelijk veel meer baat bij hebben!

Een andere manier is naar de sportschool gaan. Doe je dit echter alleen voor crosstrainingen, dan kan de aanschaf van een eigen crosstrainer voordeliger zijn. En heb je deze er zo uit, zeker wanneer je er regelmatig gebruikt van maakt. Het is natuurlijk voor iedereen anders en uiteindelijk jouw eigen keuze!

5. Iedereen kan een crosstrainer gebruiken

En dan nog een ander belangrijk voordeel en dat is, dat iedereen een crosstrainer kan gebruiken. Je kan namelijk heel makkelijk de intensiteit opbouwen van een crosstrainer, zodat iedereen een geschikte workout kan doen op de crosstrainer. Het maakt dus niet uit wanneer je net begint of al een berenconditie hebt. Je zal altijd een uitdaging aangaan op de crosstrainer.

Heb je een (lichte) blessure en kan je tijdelijk even niet hardlopen? Dan is het wellicht wel een oplossing voor je de crosstrainer te pakken. Die is namelijk veel minder belastend en zo goed als blessurevrij.

Zoals je ziet is een crosstrainer dus toegankelijk voor iedereen!

Wil jij ook beginnen met een crosstrainer?

Nu je de voordelen kent is het tijd om te starten met crosstrainen. Verdiep je wat meer in de verschillende merken en types er zijn. Laat hierbij jouw wensen en eisen spreken, bezuinig ook niet teveel wanneer je van plan bent de crosstrainer lang en intensief te gebruiken.

Je hebt vaak voor iets meer namelijk veel meer opties en de meerprijs die je betaald is meestal niet hoog, verdeeld over de tijd dat je hem gebruikt. Natuurlijk mag je op de prijs letten, maar wees ook slim!