Zo krijg je weer rust in je hoofd

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Ik heb altijd al een bepaalde onrust gehad. Hoe noem je het? Een onrustig hoofd, overactief brein of een eindeloze gedachtestroom? Er zitten voordelen aan. Zo kan ik situaties, problemen en oplossingen soms tot in de puntjes uitdenken. Ook weet ik altijd wel iets te verzinnen waar ik enthousiast van word. Helaas is het soms ook vervelend om zo te zijn. Zo kan ik heel lang piekeren en vind ik het soms moeilijk om beslissingen te nemen. Daarom heb ik een paar tips bedacht om om te gaan met dit drukke hoofd.

Ik wil niet zeggen dat ik de gouden tips heb waarmee je een einde maakt aan deze onrust en ik weet niet eens of ik dat zou willen. Maar er zijn wel een paar tips die bij mij goed werken om soms de contante gedachtestroom wat te verminderen.

Probeer in het nu te denken en leven

Dit is mijn meest effectieve tip om even te stoppen met in je hoofd zitten: in het nu denken. Hoe voel ik me nu, op dit moment? Vaak zijn we aan het piekeren over iets wat in het verleden is gebeurd of iets wat nog gaat gebeuren. Misschien piekeren we wel het meest over iets wat zou kunnen gebeuren, ook al is dit niet eens realistisch. Dan is het fijn om helemaal terug te keren naar het nu. Hoe voel ik me nu, precies op dít moment? Is er nu iets aan de hand? Waar ben ik? Wat voel ik? Wat doe ik? Meestal kom je erachter dat er op dit moment niks aan de hand is. Natuurlijk moet je je taken en verplichtingen niet vergeten, maar dit besef helpt bij het verminderen van onnodig gepieker.

Maak lijstjes en notities

Soms heb je zo’n dag dat je van alles tegelijk moet doen. Het kan dan snel te veel worden en je hebt geen idee waar je moet beginnen. Alles raakt door elkaar en er is chaos in je hoofd. Toch moeten er dingen gebeuren. Wat doe je dan? De tip is om een duidelijk lijstje te maken met wat er allemaal moet gebeuren. Houdt het wel realistisch. Meestal krijg je minder af dan je van tevoren zou hopen, maar dat is oké. Schieten er steeds dingen die je nu of ooit nog moet doen? Maak dan een lange to-do lijst in je notitie-app op je telefoon. Deel deze in op ‘moet snel gebeuren’, ‘moet binnenkort gebeuren’ en ‘lange termijn’. 

Probeer niet te veel te gelijk te doen

Eerst een halve mail schrijven, dan even bellen, tussendoor eten en daarna weer verder met de mail. De afwisseling is leuk, maar echt handig is het niet. Maak taken eerst af, voordat je aan de volgende begint. Dit zorg voor orde.

Beweeg en wandel

Inmiddels weten we dat wandelen hartstikke gezond is. Niet alleen omdat het zorgt voor sterke spieren en botten, en allerlei andere gezondheidsredenen, maar ook omdat het rust geeft in het hoofd. Wandelen is de manier om te zorgen voor orde in je geest. Omdat je lichaam bezig is met stappen zetten, heeft je hoofd de ruimte om alle gedachten op een rijtje te krijgen. Je lichaam maakt daarnaast endorfine en serotonine aan tijdens het wandelen. Dit zorgt ervoor dat je je ontspannen voelt. Ook daalt het hormoon cortisol, waarvoor je minder stress krijgt. Na het wandelen slaap je wat beter en een goede nachtrust is sowieso positief voor de gemoedstoestand.

Mediteer

Het is de standaard tip, maar het werkt echt. Steeds meer mensen zien het nut van mediteren in, en terecht. Het is misschien even wennen, maar mediteren kan je hoofd echt rustig maken. Het is eigenlijk zitten, nergens aan denken en gedachten die opkomen voorbij laten dwalen zonder daar een oordeel over te hebben. Dit hoef je echt niet een uur te doen. vijf minuutjes in de ochtend is al heel wat.

Doe soms ook eens even niks

Hoewel je misschien het gevoel hebt dat je altijd iets nuttigs moet doen, is het soms goed om even helemaal niks te doen. Stop ’s avonds met alles wat je zou moeten doen en zet gewoon een Netflix serie aan of lees een boek. Dit mag gewoon, ook al heb je je hele to-do lijst niet afgewerkt. Op de lange termijn is het beter om regelmatig echt te relaxen. Je lichaam heeft dit nodig. Gun jezelf deze tijd.

Verzet je niet tegen jezelf

Verzet is lijden. Ik kan wel balen dat ik niet zo’n persoon ben dat een uur lang stil op de bank kan zitten zonder ergens aan te denken, maar dat heeft geen zin. In plaats daarvan kun je het accepteren en de bovenstaande tips gebruiken als je echt gek van jezelf wordt. Ook is het goed om de voordelen te zien. Wat geeft dit drukke hoofd je? Waarschijnlijk een hoop goede ideeën, enthousiasme, doordachtheid. Dat is iets om blij mee te zijn.

Blogger, studente & yogini

Lauressa is blogger bij onder andere Fitplein en heeft haar eigen blog over groener leven. In het dagelijks leven studeert ze nog. Na twee afgeronde jaren Voeding & Diëtetiek, is ze geswitcht naar Communicatie- en Informatiewetenschappen en doet daarnaast een minor Fotografie. Naast het bloggen en studeren is Lauressa zo nu en dan in de sportschool te vinden, maar eigenlijk doet ze liever yoga thuis op haar matje. “Zo train je je lichaam en mind tegelijk. Twee vliegen in één klap.” Voor fitplein schrijft ze blogs over voeding, mindfulness en mindset. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *