Wat is het effect van je leefstijl op je bloedwaardes?

Vandaag de dag zijn enorm veel mensen bezig met een gezonde levensstijl. Je hebt vast wel die buurvrouw die iedere ochtend naar de yoga gaat, je vriend die vijf keer per week in de sportschool te vinden is of een moeder die allerlei nieuwe dingen in de keuken uitprobeert omdat ze zo gezond zijn. Veel van deze mensen houden hun vooruitgang bij door te meten hoeveel kilo’s ze zijn afgevallen, hoe hun sixpack tot stand is gekomen of iets dergelijks. Dit zijn natuurlijk allemaal goede methodes om meer mensen aan een gezonde levensstijl te krijgen, maar eigenlijk kan je ook aan je bloedwaardes zien of iemand gezond leeft of niet.

Bloeddruk

Dat zit namelijk zo. Een voorbeeld van een bloedwaarde is je bloeddruk. Deze kan je thuis zeer gemakkelijk meten, mits je een keer een heel simpel apparaat hebt gekocht. Je bloeddruk is afhankelijk van de hoeveelheid bloed dat wordt tegengehouden, ook wel weerstand genoemd, als het bloed wordt rondgepompt in je lichaam. Als je een hoge bloeddruk hebt, ondervind je lichaam dus veel weerstand bij het rondpompen van bloed. In je lichaam brengt bloed zuurstof en andere voedingsstoffen rond in je lichaam. Een lage bloeddruk is dus beter en een hoge bloeddruk geeft een groter risico op hart- en vaatziekten.

Maar hoe kan je dan je bloeddruk omlaag krijgen? Daar zijn eigenlijk een paar heel simpele methodes voor. Het heeft eigenlijk allemaal te maken met een gezonde levensstijl. Zo gaat je bloeddruk omlaag als je stopt met roken, minder glazen alcohol drinkt en gezonder eet (in dit geval minder zout en minder vet). Daarnaast wordt je bloeddruk ook lager als je meer beweegt, omdat je door meer te bewegen minder zwaar wordt.

Cholesterolgehalte

Daarnaast is een belangrijke bloedwaarde die iets zegt over je gezondheid de hoeveelheid cholesterol in je bloed. Cholesterol is een belangrijke stof voor je lichaam. Het wordt gebruikt om cellen in je lichaam en hormonen te produceren. Als je geen cholesterol binnenkrijgt, zou je lichaam dus ook niet werken. Aan de andere kant is een te hoog cholesterolgehalte in je bloed ook niet goed. Het vergroot namelijk het risico op hart- en vaatziekten. We kunnen cholesterol dus opdelen in twee categorieën. Gezonde cholesterol (HDL) en ongezonde cholesterol (LDL). De verhouding tussen gezond cholesterol en de totale hoeveelheid cholesterol is belangrijk voor je gezondheid. Heb je te weinig gezond cholesterol of te veel ongezond cholesterol? Dan neemt het risico op hart- en vaatziekten toe.

Het is heel gemakkelijk om de ongezonde hoeveelheid cholesterol in je bloed omlaag te krijgen. Dit is onder te verdelen in vier categorieën.

De eerste categorie heeft betrekking op voeding. Deze categorie houdt in dat je minder verzadigd vet moet gaan eten. Bij voeding met minder verzadigd vet moet je denken aan koek en kaas. Onverzadigd vet, dat ongezond is, zit vaak in noten en vis.

De tweede categorie gaat over het gewicht. Er is namelijk een link tussen overgewicht en de hoogte van het cholesterolgehalte in je bloed. Bij veel buikvet stijgt het cholesterolgehalte. Om dit tegen te gaan is het belangrijk dat men kilo’s verliest door meer te gaan bewegen.

De derde categorie is dus ook bewegen. Hierbij is het streven om minstens twee en een half uur per week te bewegen, meer is natuurlijk beter. Door te bewegen verlaag je aantal ongezonde cholesterol. Bovendien verhoog je het aantal gezonde cholesterol in je bloed.

De vierde en laatste categorie gaat over roken. Eigenlijk is dit de simpelste categorie. Door te roken komen er bepaalde stoffen in je lichaam. Hierdoor verhoog je de ongezonde cholesterol in je bloed. Het enige wat goed werkt om dit tegen te houden is stoppen met roken.

Bloedsuikerspiegel

Een andere bloedwaarde is je bloedsuikerspiegel. Deze wisselt gedurende de dag enigszins af en dat is ook de bedoeling. Het is echter zo dat deze niet te veel mag gaan dalen en stijgen. Dit kan namelijk leiden tot hoofdpijn en daarmee concentratieverlies. Je kan jouw bloedsuikerspiegel heel eenvoudig op peil houden door tijdens de dag genoeg en op tijd te eten.

Je levensstijl heeft dus grote invloed op je bloedwaardes en dus een grote invloed op je gezondheid. Door gezond te eten, veel te bewegen, goed en regelmatig te eten, te stoppen met roken en alcohol te minderen wordt je bloeddruk lager, de cholesterolgehaltes in je bloed lager en stabiliseert je bloedsuikerspiegel. Door deze gezondere manier van leven wordt het risico op hart- en vaatziekten kleiner en voelt je lichaam zich ook nog eens beter. Ik zeg: doen!

Recept voor aardbeien smoothie met acai bessen

Aardbeien, we kunnen er geen genoeg van krijgen. In dit recept voor een supersmoothie gecombineerd met acai, een bessensoort. Bessen zijn van nature al megagezond, ...

Tips om drinkwatergebruik te verminderen zonder dat je hier iets van merkt

Wanneer je deze makkelijke tips kan jij je drinkwatergebruik verminderen. Zonder echt veel te veranderen in je dagelijkse gebruik.
Alka Bad

Sportvasten dag 7: opbouwdag 1

Vandaag de eerste opbouwdag! Ook een dag met een feestje. Vrienden zeiden al:’lekker uitgekozen om te gaan sportvasten.’ Klopt, not dus.. Maar ja, wanneer moet ...

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *