Vermoeid in herfst en winter? Zo geef je je energielevel een boost

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Het is niet vanzelfsprekend dat je elke ochtend fit wakker wordt. Wanneer de dagen korter worden en het buiten koud is, daalt het energieniveau vaak net zo snel als het kwik. Wil je de donkere maanden krachtig doorkomen, dan is het belangrijk aandacht te besteden aan je energieniveau. Het mooie is dat je de natuur een handje kunt helpen. Met deze tips ga je je vermoeidheid te lijf.

Geniet van zoveel mogelijk frisse lucht

Ook al is het in deze maanden koud en kil, laat het gure weer je er niet toe verleiden om binnen te blijven. De frisse buitenlucht doet niet alleen wonderen voor je gemoedstoestand maar helpt ook je energielevel naar een hoger niveau. De buitenlucht is een stuk schoner dan de lucht die in huizen en andere gebouwen hangt, waar bacillen zich concentreren. Door erop uit te gaan doe je ook je longen een plezier. Zorg wel dat je jezelf goed inpakt tegen de kou: met name het gebied ter hoogte van je hoofd en keel zijn belangrijk om te beschermen. Een warme muts tot over je oren en wollen sjaal die je om kunt wikkelen zijn geen overbodige luxe in deze koude maanden. Maak een lange wandeling in het bos, doe je boodschappen lopend of spreek af om met een vriendin bij te praten tijdens een blokje om in plaats van op de bank.

Blijf dagelijks bewegen

Wandelen is niet alleen een ideale manier om tijd door te brengen in de frisse lucht, het helpt je ook om aan je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid beweging te komen. Door beweging laadt je lichaam op en verbrandt het tegelijkertijd te grote hoeveelheden energie waardoor je voorkomt dat je ’s nachts wakker ligt. Door dagelijks te bewegen houd je je lijf soepel en je spieren sterk. Het hoeft overigens geen intensieve beweging te zijn, het is prima als je in de winter meer voelt voor ontspanning. Met een rustige fietstocht of yin yogasessie doe je je lijf ook een enorm plezier. De basis is belangrijk, en dat is dat je (liefst al) je ledematen beweegt. Dat kan dus ook door slow te dansen of een mindful rondje te zwemmen.

Houd regelmaat in je slaappatroon

Als de dagen korter worden, kan het zijn dat je behoefte om te slapen toeneemt. Misschien ga je wat eerder dan normaal naar bed of blijf je juist langer liggen dan normaal. Alhoewel het goed is om naar de behoefte van je lichaam te luisteren, doe je er goed aan om je slaappatroon gedurende het jaar ongeveer gelijk te houden. Een half uurtje meer slapen in de winter kan wonderen doen, maar voer geen rigoureuze veranderingen door (lees: meer dan anderhalf uur verschil ten opzichte van de zomertijd). Zo houd je je bioritme en energiepijl in balans.

Eet volgens het seizoen

Door je eetpatroon aan te passen aan het seizoen waar je je in bevindt, doe je je lichaam een groot plezier. Terwijl je in de zomer wellicht meer voelt voor frisse en lichte gerechten, kan je in de herfst meer behoefte krijgen aan kruidig en warm. Door je lijf van binnen te verwarmen met heilzame gerechten compenseer je een beetje voor de warmte die in deze maanden aan de buitenkant ontbreekt. Door groenten in het seizoen te eten draag je ook bij aan een duurzamere wereld. Ingrediënten van het herfstseizoen zijn bijvoorbeeld wortel, venkel en pompoen.

Wees creatief met supplementen

Vervolgens kun je je gerechten in de herfst slim aanvullen met energieke oppeppers. Een van de supplementen die je energieniveau een oppepper geeft is bijvoorbeeld vlierbessenextract. Van oudsher worden vlierbessen gebruikt om het immuunsysteem te ondersteunen. Vroeger dronk men vlierbessensap, tegenwoordig bestaat zoiets handigs als extract, een geconcentreerde formule waarbij de kracht van maar liefst 1000 vlierbessen in een flesje is gegoten. Voeg een vleugje toe aan een hartige quiche met paddenstoelen, een bramen-crumbletaart of appelconfituur. Wil je je herfstgerechten verder verrijken met wondermiddeltjes? Ook gember en kurkuma doen wonderen voor je systeem.

Hoe zorg jij ervoor dat je fit en energiek blijft in de herfst en winter? Wat zijn jouw favoriete supplementen en herfstwondermiddelen? Deel jouw tips met ons in de comments.

Yoga guru, freelance copyrighter & auteur

Susanne is copywriter en auteur bij o.a. Fitplein.nl. Ze heeft een achtergrond in marketing en heeft al bijna 10 jaar ervaring in digitale marketing. In april 2019 heeft ze de sprong in het diepe gewaagd. Susanne heeft toen haar baan opgezegd en gaan reizen.  Ze verdiepte zich in yoga, een levensstijl waar ze in de afgelopen jaren een intense passie voor heeft ontwikkeld. Ze beoefent nog steeds meerdere vormen van yoga en geniet van de mentale balans die dit haar geeft. Voor Fitplein schrijft zij artikelen over yoga, vegetarisme, duurzaamheid en sinds kort ook biohacking.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *