Semi-paleo weekend

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Zo, de proloog (want maar 1 dagje) van de januari Paleo challenge, vrijdag 2 januari, goed doorgekomen. Het was nog vakantie, wat later op, lekker ontbeten met 2 gebakken eieren met spek en tomaatjes. Tomaat is overigens een controverse binnen het Paleo dieet. Mijn vader is er allergisch voor, maar daarnaast kunnen ‘nachtschade’s’ ook andere klachten geven. Kwestie van uitproberen. Lunch was een grote kom pompoensoep en een paar wortels tussendoor. ’s Middags heerlijk geschaatst op de ijsbaan in de zon, in de auto op weg naar huis een appel gegeten. Thuis hadden we toch wel trek (manlief doet ook mee), dus vroeg aan tafel. Zalm, spruitjes, broccoli en sla. De jongens zijn niet zo dol op zalm dus die hadden een ander visje. Ok, ik zal het niet mooier maken dan het is. Ze aten vissticks, ai wat fout. Maar wel met broccoli, 2 spruiten en de nodige tomaatjes en komkommertjes. Een fruitje als toetje en dan zou je denken, kat in het bakkie, eerste Paleo dag klaar. Nee, dus. De buren kwamen die avond op de borrel. Kaasjes voor hen, stokbroodje, speltsesamtoastjes, maar dat is dus niet Paleo, dus voor ons geen optie. Alleen olijven en noten is ook een beetje kaal. Ik had nog zo’n vijgenamandelrolletje. Die kun je ook als soort toastje gebruiken, maar dat is vrij zoet. Om half zeven ben ik toen nog snel begonnen met het maken van de Paleo crackers uit Oersterk koken. Alleen heb ik er toastjes van gemaakt, kleine dunne rondjes en vierkantjes. Het deeg is erg plakkerig, maar het resultaat was heel smakelijk. En het was echt zo klaar. Ik had er verse tijm en gedroogde Provençaalse kruiden door gedaan. De buren hebben er ook goed van gesmuld, met als gevolg dat de speltcrackers en het stokbrood over waren. Voor op de OERtoastjes en vijgenrondjes had ik trouwens, naast de voor ons verboden kaasjes, grove paté en filet americain. Dat laatste ga ik volgende keer zelf maken, want het bevat rauw vlees en je weet maar nooit of het hygiënisch is bereid. .
In het weekend ‘gewoon’ gegeten, wel zonder brood. Ontbijt was volle yoghurt met noten, 2 latte’s tussendoor, lunch weer pompoensoep (ik had voor een weeshuis gemaakt) en ’s avonds een ovenschotel die redelijk Paleo was. Ongeveer een kilo groenten (doosje champie’s, 1 grote courgette, 2 paprika’s en 1 prei) 500 gram (bio) rundergehakt, 6 eieren geklutst, veel kruiden, wat peper en roze himalaya zout (ooit gekregen in een kerstpakket, het gaat maar niet op…) en dat in een ingevette ovenschaal met optioneel geraspte kaas erop, 20 minuten in de oven. Hier hebben we me z’n zessen van gegeten. Je hebt dus geen bladerdeeg nodig voor een prima groententaart. Grote bak sla erbij met komkommer, tomaat, een avocado, pijnboompitjes, zongedroogde tomaatjes en kappertjes.

Kokosvet kun je veilig verhitten tot hoge temperaturen, zonder dat de gezonde vetzuren kapot gaan

Ik bak meestal in kokosvet (iedereen noemt het kokosolie, maar in ons klimaat is het echt gewoon vast). Dat kun je veilig verhitten tot hoge temperaturen, zonder dat de gezonde vetzuren kapot gaan. Ik heb zowel de gewone, als de ontgeurde versie in huis. De laatste voor normale gerechten, die met kokosgeur kan goed in Oosterse gerechten en is vanwege het feit dat het minder bewerkt is, wat gezonder. Bij de toko is dit overigens prima betaalbaar. Wat trouwens ook Paleo is, is veel bewegen en weinig zitten. Zondag was het heel mooi weer en heb ik een duurloop van 11 kilometer kunnen doen. De oliebollen van Oud&Nieuw zijn er wel af. ’s Avonds wat rijst met tomatengroenten schotel met hüttenkäse. Zoals gezegd, ik eet geen tarwe, maar ik eet wel af en toe rijst. Rijst is niet Paleo, maar bevat geen gluten en geeft minder kans op darmklachten. Het kan wel fytaten bevatten, met name zilvervliesrijst. Fytaten vind je ook in (volkoren)brood. En nee, fytaten zijn niet gezond. Fytinezuur is een mineralenrover. Mineralen hebben we hard nodig voor de spieren, botten, enzymwerking etc. Ik vond vandaag een overzichtelijk artikel over de nadelen van het eten van graan.

Vanochtend soja yoghurt (=niet-Paleo!) met wat blauwe bessen en noten gegeten, bij gebrek aan alternatief en tijd. Vandaag weer crackers maken voor het ontbijt van morgen. Ik heb een Paleo granola recept gevonden. Klinkt heerlijk, ook uitproberen. Paleo koken kost misschien wat meer tijd en creativiteit, maar je krijgt er energie voor terug!