Kom tot rust met een kaarsmeditatie

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Misschien denk je: een kaarsmeditatie? Het moet niet gekker worden. Toch is het niets nieuws onder de zon. Meditatie met behulp van een kaars bestaat namelijk al eeuwen. De truc is om gewoon te kijken naar een kaars. Dit kan uitgebreider, door wat ademhaling toe te voegen en je omgeving zo optimaal mogelijk te maken. Hoe dat werkt ga ik allemaal uitleggen in dit artikel. Deze vorm van meditatie is met name ontspannend en is dus vooral geschikt om te doen in de avond. Ze zeggen dat je na deze meditatie slaapt als een roos.  

Waarom een kaars?

Het gaat niet per se om de kaars zelf, maar om het feit dat je je focust op een object. Veel mensen hebben namelijk moeite met het concentreren op alleen je ademhaling, omdat je voor de rest niks doet en je ogen dicht hebt. Dit is heel logisch, want gedachten dwalen snel af. Een object kan hierbij helpen. Je let dan niet alleen op je ademhaling, maar ook op hoe het object eruitziet. Wat zijn de kleuren? Is er ook beweging? Door je te focussen op een ding, is het gemakkelijker om de aandacht naar binnen te richten. De kaarsmeditatie is dus een perfecte meditatie voor mensen die net beginnen met mediteren, of snel afgeleid zijn.

Een leuke extra toevoeging is trouwens om te kiezen voor een geurkaars. Je let dan niet alleen op hoe de kaars eruitziet, maar ook op de geur die ervan afkomt. Neem bijvoorbeeld een geur zoals rozen of lavendel. Dit is extra ontspannend.

Hoe werkt het?

  • Zorg dat je in een donkere ruimte zit. Hoe donkerder je omgeving is, hoe beter. Je kunt je dan beter focussen op de kaars en raakt niet afgeleid door de ruimte om je heen.
  • Steek de kaars aan. Zet een intentie, zoals: ‘ik ga ontspannen’ of ‘ik ga deze situatie loslaten’.
  • Ga het liefst op een halve tot een meter afstand van de kaars zitten. Dichterbij is te fel voor je ogen.
  • Zorg ervoor dat de kaars op ooghoogte, of net iets eronder staat. Zo hoef je niet met je hoofd naar beneden of omhoog gebogen te zitten, wat weer beter is voor je nek. 
  • Zit comfortabel en recht. Pak eventueel een kussentje om op te zitten of leg een dekentje over jezelf heen. Zo voorkom je dat je na een tijdje vervelend zit.
  • Adem een paar keer diep in en uit voordat je begint. Zuchten wordt als iets negatiefs gezien, maar het is eigenlijk heel goed. Zo’n stevige ademhaling kan namelijk een hoop spanning loslaten. Focus je voor de rest van de meditatie niet al te veel op je ademhaling, maar adem gewoon rustig in en uit.
  • Kijk eerst naar het blauwe gedeelte van de vlam.
  • Kijk daarna ook naar de andere kleuren. Hoe verschillen ze? En beweegt de kaars ook? Zie je er kleine beetjes rook vanaf komen?
  • Het is heel logisch dat je gedachten afdwalen. Probeer hier niet te veel mee te zitten, want het is heel normaal. Wanneer opmerkt dat je gedachten een andere kant opgaan, ga je gewoon weer terug naar de kaars.
  • Doe dit kijken voor ongeveer 5 tot 10 minuten.
  • Sluit af door even je ogen dicht te doen. Schrik niet als je de kaars nog voor je ziet, want zo’n fel lichtje in een donkere omgeving blijf je even zien.
  • Adem tien keer in en uit en blaas dan de kaars uit.

Hopelijk heb je iets gehad aan deze meditatie. Zo zie je maar weer: meditatie is niet alleen op een matje zitten en ademen. Het kan op allemaal verschillende manieren. Het leuke is om steeds meer soorten uit te proberen, om er vervolgens achter te komen wat het beste bij je past. Voor de een is dat zitten, voor de ander wandelen, en voor weer de ander dus kijken naar een kaars. Zo simpel kan het zijn.

Kijk voor leuke natuurlijke kaarsen trouwens hier of hier!

Blogger, studente & yogini

Lauressa is blogger bij onder andere Fitplein en heeft haar eigen blog over groener leven. In het dagelijks leven studeert ze nog. Na twee afgeronde jaren Voeding & Diëtetiek, is ze geswitcht naar Communicatie- en Informatiewetenschappen en doet daarnaast een minor Fotografie. Naast het bloggen en studeren is Lauressa zo nu en dan in de sportschool te vinden, maar eigenlijk doet ze liever yoga thuis op haar matje. “Zo train je je lichaam en mind tegelijk. Twee vliegen in één klap.” Voor fitplein schrijft ze blogs over voeding, mindfulness en mindset. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEEST VERKOCHT IN SHOP