Hoe kun je ijzertekort op een natuurlijke manier oplossen?

Voel je je lusteloos, heb je weinig energie en ben je niet vooruit te branden? Misschien heb je last van ijzertekort. Wat is ijzer, wat zijn de symptomen bij ijzertekort en hoe kun je het aanpakken? We helpen je op weg met de volgende tips. Hoe kun je ijzertekort op een natuurlijke manier oplossen? Lees en laat je inspireren!

Wat is de functie van ijzer in je lichaam?

IJzer zit in ons bloed en zit in de kleurstof van de rode bloedlichaampjes, het hemoglobine. Hemoglobine neemt zuurstof op in de longen en vervoert dit naar alle cellen die ons lichaam omvat. Op die manier kunnen de cellen in ons lichaam optimaal hun werk doen en ons voorzien van de nodige zuurstof en energie.

Wat zijn de symptomen wanneer je ijzertekort hebt?

Wanneer er een tekort aan ijzer in het lichaam ontstaat, wordt er onvoldoende zuurstof getransporteerd naar de cellen in het lichaam. De volgende symptomen kunnen optreden:

  • Slap en futloos voelen
  • Weinig tot geen energie hebben
  • Bleek zien
  • Snel ge├»rriteerd zijn
  • Duizelig zijn
  • Last van kortademigheid hebben
  • Zweten
  • Hoofdpijn
  • Onrustige benen

Oorzaken ijzertekort

Een tekort aan ijzer in het lichaam kan verschillende oorzaken hebben. Het kan liggen aan een onvolwaardig voedingspatroon, kan optreden tijdens de puberteit, zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding. Maar het kan ook een andere oorzaak hebben. Wil je uitsluiten of je een ijzertekort hebt in je lichaam en waar het vandaan komt? Maak een afspraak bij je huisarts om het te achterhalen.

Wat kun je er zelf op een natuurlijke manier aan doen?

Wil je zelf iets op een natuurlijke manier doen om het ijzergehalte in je bloed aan te vullen? Een gezond voedingspatroon is uiteraard het belangrijkste uitgangspunt. Zorg dat je gezonde voeding nuttigt die rijk is aan ijzer. Voorbeelden van ijzerhoudende producten zijn o.a.:

  • Fruit of gedroogd fruit (geen druiven)
  • Groente (groene bladgroente)
  • Vlees
  • Vis
  • Eieren
  • Peulvruchten
  • Noten en zaden
  • Volkoren producten, zoals brood, crackers, volkoren pasta/rijst etc.
  • Aardappelen
  • Appelstroop

Stoffen die ijzeropname negatief kunnen beïnvloeden zijn:

  • Cafe├»ne (koffie)
  • Tannine (in thee, rode wijn en druiven
  • Calcium

Een tekort aan vitamine B12 en/of vitamine B11 (foliumzuur) kan ook een ijzertekort veroorzaken. Vitamine B12 zit voornamelijk in dierlijke producten zoals, vlees en vis, dus vegetari├źrs en veganisten kunnen een tekort aan deze vitamine hebben. Vitamine B11 vind je vooral in groene bladgroente, citrusvruchten en noten. Deze vitamines zijn eventueel aan te vullen met een voedingssupplement.

Tips voor een betere opname van ijzer

Wist je dat je de opname van ijzer bij het nuttigen van ijzerhoudende voedingsmiddelen kunt beïnvloeden? Dit kan door gelijktijdige inname van vitamine C. Drink daarom bij de maaltijd een glas water met een schijfje limoen of citroen of drink een glas vers geperste sinaasappelsap. Doe dit vooral bij het avondeten, want ijzer wordt beter opgenomen uit dierlijke producten dan uit plantaardige producten. Drink geen melk bij het eten, calcium heeft een negatieve invloed op de ijzeropname. Eet in de ochtend of middag het liefst een stuk fruit bij het ontbijt of bij de lunch om ook bij deze maaltijd de ijzeropname te bevorderen. Alle kleine beetjes helpen!

Vraag advies

Twijfel je of je een ijzertekort hebt, maak je je zorgen of wil je advies over wat ijzertekort met je lichaam doet? Raadpleeg dan je huisarts en maak een afspraak. Je huisarts kan onderzoeken doen om te kijken of je een ijzertekort hebt of achterhalen waar het vandaan komt en wat je er aan kunt doen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *