Het hoe en waarom van positieve stress

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Stress positief? Deze twee woorden komen niet vaak in combinatie met elkaar voor, en toch bestaat er ook een positieve variant van stress. Met de symptomen van de variant van stress die als negatief ervaren wordt, zijn de meesten van ons bekend. Vermoeidheid, hoofdpijn en maagklachten worden door The American Institute of Stress als meest voorkomende fysieke klachten genoemd, terwijl stress zich op psychisch vlak met name manifesteert door middel van irritatie of woede, nervositeit en een tekort aan energie. Maar wat houdt positieve stress exact in? Fitplein.nl legt uit.

In een onderzoek dat in 2012 door het Selye Institute werd gepubliceerd, worden twee verschillende vormen van stress gedefinieerd: ‘distress’, wat ervaren wordt bij bijvoorbeeld het verlies van een dierbare of het beëindigen van een relatie, en ‘eustress’, oftewel een gedoseerde vorm van nervositeit, wat ervaren kan worden in positief uitdagende situaties, zoals bij het starten met een nieuwe baan.

Daniela Kaufer, associate professor of Integrative Biology en neurowetenschapper aan University of California, Berkeley, trok gelijksoortige conclusies in haar in 2013 gepubliceerde onderzoek, dat ze in samenwerking met postdoctoraal onderzoeker Elizabeth Kirby uitvoerde. Volgens de gedachtegang van Kaufer en Kirby zorgt het periodiek ervaren van stress ervoor dat ons brein meer alert wordt, en leidt die verhoogde mate van alertheid ertoe dat we beter gaan presteren.

Die overtuigingen wordt gedeeld door de Nederlandse stress management experts Irene ten Dam en Judith Lemmers. Zij gaan nog een stap verder, en claimen dat acute stress essentieel is voor optimale performance. In het recentelijk door hen gepubliceerde boek ‘Yes, ik heb stress! Stress maakt je sterker, slimmer en gelukkiger’ roepenze op om bewuster met stress te leren omgaan en te werken aan het optimaliseren van de balans tussen stress en herstel.

Het boek boort dan ook een ander perspectief aan om de problemen rondom stress aan te pakken. Irene ten Dam: “Stress is foute boel. Dat is hoe we er met z’n allen naar kijken. Niemand wil als stresskip te boek staan. Met ons boek laten wij zien dat de aanpak van stress anders moet. Bewust omgaan met stress leert je veel over jezelf: het geeft je een schat aan persoonlijke ontwikkeling. Een van de belangrijkste elementen om goed met stress om te gaan is de balans tussen inspanning en ontspanning. Zo laat je stress voor je werken.”

Het boek is gebaseerd op blogs die ten Dam en Lemmers de afgelopen jaren schreven in hun functie als stress management experts bij Lesstress. Lesstress is expert in stressmanagement en biedt verschillende programma’s aan die werkgevers en werknemers helpen om het hoge percentage stress-gerelateerde uitval significant te verlagen.

Het boek van ten Dam en Lemmers zoomt niet alleen in op de achterliggende theorie rondom stress en stressmanagement, maar moedigt de lezer ook aan om stressvolle situaties uit het verleden nog eens goed te analyseren. Op die manier proberen de auteurs aan te tonen dat vaak niet de gebeurtenis, maar je eigen gedachten daarover bepalend waren voor je stressniveau. De stresstest en vele oefeningen in het boek helpen je bij het inzichtelijk maken van je mentale gesteldheid. Zo kun je o.a. je slaappatroon, ademfrequentie en energievreters & energiegevers in kaart brengen, en geven de auteurs makkelijk te implementeren tips om je patronen en gewoontes te verbeteren.

Op 24 maart geeft Lesstress een inspirerende workshop ‘Stress de baas’.

Nieuwsgierig? Als je via deze link je ticket bestelt, ontvang je ook hun nieuwe boek ‘Yes, ik heb stress’ gratis t.w.v. €15,95,-.

Nog een aantal verfrissende inzichten uit het boek: stress maakt flexibeler en helpt je om je draagkracht te trainen, alleen al het bewust zijn van je ademhaling kan rust geven, en stress valt wel degelijk te sturen: met je autonome zenuwstelsel (gecontroleerd door je ademhaling) kun je zelf het gas- of rempedaal intrappen.

Achterin het boek is ruimte voor notities. Deze ruimte is bedoeld om je eigen ervaring, gedachten, ideeën, inzichten, acties en afspraken met jezelf op te schrijven. Want stress is persoonlijk, dus er is geen betere raadgever hoe het beste om te gaan met stress, dan jijzelf.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *