Kurkuma ook wel bekend als curcuma en Geelwortel is een bekend ingrediënt uit de Indiase keuken. Naast dat dit mooie gele poeder veel in het eten gebruikt wordt kan je het ook in de Aziatische natuurgeneeskunde tegenkomen vanwege de vele positieve effecten op de gezondheid. Maar wat voor effecten zijn dat dan?

Minder alzheimer in India?

Tijdens een 10 jarig onderzoek naar Alzheimer in India hebben wetenschappers gekeken naar hoe vaak Alzheimer voorkomt in India in vergelijking tot de VS. Wat bleek, Alzheimer komt in India wel 50% minder voor dan in de VS.

Naast dat de Indiase bevolking stukken minder vlees eet en een kleinere hoeveelheid alcohol drinkt is er één heel groot verschil met de westerse bevolking. Namelijk de hoeveelheid curry die zij eten is wel drie keer zo groot. Precies hierom zijn er veel wetenschappers gaan kijken naar het kruid wat curry zijn prachtige gele kleur geeft, Kurkuma.

Hoe Kurkuma jouw hersenen kan redden

Uit onderzoek is gebleken dat Kurkuma drie geneeskrachtige hoofdcomponenten bevat: curcumin, demethoxycurcumin en bisdemothoxycurcumin, samen de curcumoïden. Van de curcumoïden is curcumin het onderdeel wat de grootste beschermende werking op het lichaam heeft. Waarvan het belangrijkste het effect op de hersenen is. Kurkuma kan namelijk veel voor jouw hersenen betekenen waaronder:

Het opruimen van plaque

Kurkuma ondersteund de hersenen bij het opruimen van plak (Amyloid-Beta plaque). Amyloid-Beta plaque is een eiwitophoping in de hersenen die de communicatie tussen hersencellen verstoord. Als er geen communicatie tussen deze cellen is krijg je problemen met het geheugen en cognitieve functies. Minder plaque houdt dus in dat je hersencellen beter kunnen communiceren en je hersenen een stuk minder snel achteruit gaan.

Om de opruimactie van de kurkuma te ondersteunen wordt het aangeraden om een vitamine D3 supplement te slikken. Ook tijdens zonnige dagen. De D3 vitaminen zorgen ervoor dat de plaque makkelijker uit de hersenenen verwijderd kan worden.

Ongewenste eiwit-mutaties tegengaan

Tau-eiwitten zijn bruggetjes tussen zenuwcellen in de hersenen die ervoor zorgen dat het celskelet stevig blijft en voedingstoffen efficient verspreid kunnen worden. Deze eiwitten hebben nog wel eens de neiging om te gaan muteren. Dit betekend dat twee eiwitten een vezel knoop vormen waardoor ze niets meer doen voor de stevigheid van het celskelet. En een zwak skelet houdt in dat sommige delen van de hersenen niet meer bereikbaar worden. In eerste instantie zal je dit merken door minder communicatie tussen de cellen maar later sterven ze volledig af vanwege een tekort aan voedingsstoffen. Met kurkuma kan je ervoor zorgen dat er minder tot geen Tau mutaties gebeuren in de hersenen.

Door gebruik van Kurkuma heb je dus minder plaque en een beter celskelet, beiden helpen bij het voorkomen van Alzheimer (en vele andere neurodegeneratieve ziektes).

Dus nu heel veel Kurkuma eten?

Nee tuurlijk niet, het is niet de bedoeling dat je nu ineens een hele zak Kurkuma achterover gooit. Dagelijks een klein beetje heeft namelijk een veel groter effect. Eet daarom gewoon wat vaker een heerlijke Indiase curry, doe wat Kurkuma in je smoothie. Of ontbijt net zoals ik iedere ochtend met een heerlijke bak musli, met amandelmelk en een theelepeltje Kurkuma!

Een aantal tips om te zorgen dat de kurkuma nog beter z’n werk kan doen is het samen met wat zwarte peper of kokosolie gebruiken.

Let op er is geen onderzoek op het effect van kurkuma op zwangerschap en borstvoeding. Daarom raden we het ook af dagelijks kurkuma te gebruiken in deze periodes.

Bronnen:

Mathuranath et al, (2012) Incidence of Alzheimer’s disease in India

Janssen (2018) Kurkuma, vergeet het niet