Noten zijn gezond. Dat zegt inmiddels zelfs het Voedingscentrum ūüėČ Het Voedingscentrum adviseert zelfs een handje noten per dag. Of deze gebrand zijn of rauw maakt voor het Voedingscentrum geen verschil, zo lang ze maar niet gezouten zijn. Nou, niet alle noten zijn hetzelfde en noten zijn niet altijd gezonde tussendoortjes. Hier probeer ik wat nuances aan te brengen.

Wat is het verschil tussen rauwe noten, geroosterde noten en gebrande noten?

  • Rauwe noten zijn onbewerkt. Alle voedingsstoffen die van nature in noten voorkomen, zitten nog in de rauwe noten. Daarom zijn rauwe noten gezonder dan gebrande noten. Voor sommige mensen is het wennen aan de smaak. Wij zijn zoveel blootgesteld aan de smaak van vet en zout, dat dat bijna verslavend werkt. En overstappen op rauwe noten is afkicken geblazen… Dat is absoluut waar, pas na een tijdje ga je de oorspronkelijke notensmaak waarderen. Overigens, paranoten en walnoten zijn voor zover ik ze heb gezien altijd rauw. Rauwe noten worden niet gezouten. Ze zijn namelijk niet vettig genoeg zodat het zout er niet aan blijft plakken.
  • Geroosterde noten zijn geroosterd. Roosteren is verhitten, waarbij er geen olie wordt gebruikt. Roosteren kan je ook gemakkelijk zelf. Gebruik hiervoor droge koekenpan op het fornuis en hussel ze vaak genoeg om zodat ze niet verbranden of eenzijdig verhitten. Je kent het wel, net als hoe je pijnboompitjes roostert. Een heteluchtoven gebruiken is ook een prima methode voor het zelf roosteren van noten!
  • Gebrande noten zijn bewerkt. Gebrande noten zijn gefrituurd, meestal in plantaardige olie. Wij houden nu eenmaal van en vettige smaak en dat doen deze noten: heerlijk vettig smaken. Omdat frituurolie heet is, gaan er diverse vitamines en mineralen verloren. Gebrande noten zijn er weer in 2 varianten:
    • Gezouten noten
    • Ongezouten noten

Ik hoef vast niet meer uit te leggen dat gezouten noten nog iets ongezonder zijn dan ongezouten noten…

Welke soort noten zijn gezond?

Goed, de basis is dus rauwe, ongezouten noten. Noten zijn rijk aan vitamines en mineralen, aan gezonde vetten en aan vezels, stuk voor stuk boordevol gezondheid.

Noten verlagen het risico op hartziekten en verlagen je LDL-cholesterol, wat goed is voor je bloedvaten. Ook de onverzadigde vetten zijn goed voor je bloedvaten. Maar waarin onderscheiden de verschillende noten zich?

Paranoten als seleniumbron

rauwe paranoten kopenParanoten zijn rijk aan vitamine E, fosfor en selenium. Wist je dat je met 2 paranoten per dag je dagelijkse behoefte aan selenium kunt invullen? Selenium is super voor je immuunsysteem en veel mensen hebben hier een tekort aan. Lees hier meer over paranoten als gezond tussendoortje. Maar pas op voor een overdosis selenium en eet er niet meer dan 2 per dag.

 

 

Amandelen als Vitamine E bron

rauwe amandelen kopenAmandelen zijn rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetten, eiwitten en voedingsvezels. Van de noten bevatten ze de meeste vezels. Je raakt er snel door verzadigd, wat fijn is als je op gezond gewicht wil blij
ven. Ze zijn rijk aan magnesium, calcium, ijzer en fosfor, maar ook aan vitamine E, wat een bijzonder sterk antioxidant is. Antioxidanten zitten vooral in het bruine velletje, dus als het je daarom te doen is, moet je die kopen. Het aminozuur arginine is ook goed in de amandel vertegenwoordigd. Lees hier meer over de gezondheidsvoordelen van rauwe amandelen.

Walnoten voor antioxidanten

rauwe walnoten kopenWalnoten zijn van de noten het meest rijk aan antioxidanten. Antioxidanten beschermen je lichaam tegen cellulaire schade en daarmee een bescherming tegen hartziektes en vroegtijdige veroudering. Ook zijn walnoten bijzonder rijk aan goede vetten (omega-3 vetzuren en onverzadigde vetten). Ideaal voor sporters. Walnoten helpen tegen een te hoog cholesterol, zijn goed voor hart en bloedvaten en helpen bij het afvallen.

 

Cashewnoten als eiwitbron en koolhydratenbronrauwe cashewnoten kopen

Cashewnoten zijn populair onder sporters. Ze zijn (overigens net als amandelen) rijk aan eiwit maar daarnaast ook heel rijk aan koolhydraten. Van de gezondere noten bevatten de cashewnoten de meeste koolhydraten. Ook zijn ze rijk aan ijzer, magnesium, fosfor en zink.

Hazelnoten leveren vitamines B en E en arginine

rauwe hazelnoten kopenHazelnoten zijn rijk aan vitamines en mineralen. Vitamine B en E en mangaan, ijzer en koper voeren de boventoon. Ook zit het aminozuur arginine in hazelnoten, fijn, want die kunnen we niet zelf aanmaken. Vooral sporters eten graag een hazelnootje om de arginine.

 

 

Gezonde biologische noten kopen?

Kijk hier voor gezonde biologische noten. Nu 15% korting op het assortiment!