Wat doet magnesium in het lichaam? 

Hoewel magnesium in allerlei voedingsmiddelen voorkomt, hebben veel mensen toch een tekort aan dit mineraal. Om voldoende magnesium binnen te krijgen, bieden magnesium supplementen voor veel mensen uitkomst. Ook magnesium in de vorm van badzout biedt mogelijk allerlei voordelen voor je lichaam. Lees snel verder en ontdek wat magnesium precies doet in het lichaam, hoe je je inname kunt verhogen, en wat de mogelijke voordelen zijn van magnesium in de vorm van badzout. 

Magnesium heeft vele functies 

Magnesium heeft enorm veel functies in je lichaam. Zo is dit mineraal onder andere belangrijk voor de gezondheid van het hart, voor je brein en voor het reguleren van je bloedsuikerspiegel. Hieronder lichten we een aantal van de belangrijkste functies nader toe. 

Magnesium is belangrijk voor meerdere biochemische processen in je lichaam 

Elke cel in je lichaam bevat magnesium. Magnesium werkt als cofactor bij allerlei lichamelijke functies en helpt dus bij het tot stand brengen van essenti√ęle chemische reacties. Zo helpt het bij het cre√ęren van energie, bij de vorming van eiwitten, bij het reguleren van het zenuwstelsel en bij de werking van de spieren. 

Magnesium is betrokken bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel 

Mensen die voldoende magnesium binnenkrijgen verlagen daarmee de kans op diabetes type II.1 Mogelijk helpt magnesium om de insuline gevoeligheid te verhogen, wat bijdraagt aan het stabiel houden van het glucosegehalte in het lichaam. 

Magnesium is goed voor de werking van het hart 

Het hart heeft voldoende magnesium nodig om ervoor te zorgen dat er voortdurend bloed door het lichaam wordt gepompt. Volgens sommige studies verlaagt magnesium de kans op allerlei hartaandoeningen en een te hoge bloeddruk.2 

Magnesium is goed voor je brein 

Magnesium speelt een rol bij de werking van het zenuwstelsel en wordt in verband gebracht met een kleinere kans op depressie. Het brein moet namelijk miljoenen prikkels per seconde verwerken en heeft hiervoor magnesium nodig om dit in goede banen te leiden. Magnesium ondersteunt daarmee het geheugen, het concentratievermogen, en de gemoedstoestand. 

Magnesium kan de sportprestaties verbeteren 

Mogelijk hebben sporters extra magnesium nodig, aangezien dit mineraal helpt bij de overdracht van glucose van het bloed naar de spieren en bij het afvoeren van melkzuur. Voldoende magnesium is dus essentieel voor sporters om goed te kunnen presteren. 

Hoe krijg je voldoende magnesium binnen? 

Zoals gezegd zit magnesium in veel voedingsmiddelen. Zo zit het in graanproducten, groente, noten, melkproducten, avocado‚Äôs, bananen, en pure chocolade. Door een aantal van deze producten elke dag te eten krijg je al snel voldoende magnesium binnen. In sommige gevallen kunnen magnesium supplementen verstandig zijn, bijvoorbeeld bij een (ernstig) tekort aan magnesium en als het niet mogelijk is om via normale voeding voldoende magnesium binnen te krijgen. Je arts kan je meer vertellen en advies geven over het gebruik van magnesium supplementen. 

De mogelijke voordelen van magnesiumsulfaat (oftewel Epsom zout) 

Wist je dat er ook mensen zijn die zweren bij het toevoegen van magnesium aan badwater? In dit geval gaat het om Epsom zout, oftewel magnesiumsulfaat. Er worden allerlei positieve effecten toegeschreven aan het badderen in water verrijkt met Epsom zout (badzout). Hoewel deze voordelen niet via uitgebreide studies bewezen zijn, kun je vele verhalen vinden van mensen die baat hebben gehad bij het gebruik van badzout. Of badzout ook voor jou werkt, is dus een kwestie van uitproberen. Op deze pagina van Superfoodmarkt kun je allerlei producten vinden van Naturea en Alkavitae die de moeite van het proberen waard zijn. Hieronder hebben we de belangrijkste voordelen van Epsom zout op een rijtje gezet. 

Epsom zout kan een goede nachtrust bevorderen 

Er wordt beweerd dat door een tijdje in een bad met Epsom zout te zitten de aanmaak van melatonine wordt verhoogd. Het zou je brein helpen om bepaalde neurotransmitters af te geven die de slaap bevorderen en stress verminderen. Sowieso is een warm bad natuurlijk heerlijk om goed te ontspannen en tot rust te komen voordat je je bed induikt. Het Epsom zout van Naturea is uitermate geschikt om aan je warme bad toe te voegen. Dit product bestaat uit 100% natuurlijke magnesiumvlokken. 

Epsom zout kan helpen tegen kramp en spierpijn 

Zoals hierboven reeds uitgelegd is magnesium vooral belangrijk voor sporters omdat dit de werking van de spieren ondersteunt. Niet zo gek dus dat een bad met Epsom zout tevens wordt gelinkt aan het verminderen van spierpijn en krampen. Ook als je ‚Äės nachts last hebt van kramp (in je kuit bijvoorbeeld), kan een bad met Epsom zout verlichting bieden. Het badzout van AlkaVitae is verkrijgbaar in een handige verpakking van 600 gram en kun je zonder gedoe aan je badkuip toevoegen.¬†

Epsom zout helpt tegen pijn en zwellingen 

Een ander groot voordeel van baden met Epsom zout zou zijn dat het helpt tegen aandoeningen zoals artritis (een chronische ontstekingsziekte van de gewrichten) en fibromyalgie (chronische pijn in de spieren en bindweefsels). Een tekort aan magnesium wordt dan ook in verband gebracht met verhoogde oxidatieve stress (waardoor er ontstekingen ontstaan). 

Epsom zout helpt bij sommige huidproblemen 

Last van een jeukende, droge en schilferige huid? Wellicht zal een bad met Epsom zout je goed doen. Raadpleeg wel altijd eerst een arts als je huidproblemen ervaart. 

Epsom zout werkt mogelijk tegen kalknagels en ingegroeide teennagels 

Epsom zout helpt om de huid rondom de nagels soepeler te maken, zodat je de nagel enigszins kunt losmaken van de ontstoken huid. Ook kan het schimmel sporen doden en daarmee kalknagels verhelpen. 

Magnesium als wondermiddel 

Hoewel vele claims met betrekking tot magnesium in de vorm van badzout nog niet bewezen zijn, staat het als een paal boven water dat magnesium enorm belangrijk is voor je gezondheid in het algemeen. Het is dan ook aannemelijk dat magnesium in andere vormen ook meerdere voordelen kan bieden voor je lichaam. Door zowel voldoende magnesium via je voeding binnen te krijgen als door af en toe te baden in warm water met Epsom zout, voel je je wellicht stukken energieker.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *