Ochtendrituelen: hoe start ik het beste mijn dag?

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Na elke nachtrust volgt de kans om de komende dag weer gereset te starten. Dat is zo makkelijk nog niet, aangezien de meesten van ons geacht worden zich op gezette tijden te melden op kantoor. Daarnaast hebben ochtend- en avondmensen verschillende ritmes en daarmee behoeftes. Start je je dag altijd te gehaast, of heb je juist moeite om op gang te komen? Wij geven je vier ochtendrituelen om je dag in kalmte te beginnen.

Mediteer of beoefen yoga

Aangezien mediteren een positief effect heeft op je mentale staat, en je ochtendroutine de toon zet voor de rest van de dag, is de ochtend een mooi moment om met een meditatie te beginnen. Veel tijd hoef je er niet voor te hebben: slechts een paar minuten per dag mediteren zou al een positief effect hebben op je mentale staat, volgens Hardvard-alumnus en expert op het vlak van positieve psychology Shawn Achor. Heb je wat meer actie nodig om wakker te worden? Yoga wordt ook wel een moving meditation genoemd, oftewel een bewegende meditatie. Het is daarom geen gek idee om je ochtend met een fijne yogasessie te starten. Het mooie aan yoga, is dat je zoveel verschillende stijlen kunt beoefenen. Afhankelijk van hoe jij je in de ochtend voelt, kun je een korte of uitgebreide, rustige of intensieve sessie kiezen. Lees hier welke yoga apps jou in de ochtend op weg kunnen helpen [insert hyperlink naar artikel over yoga apps].

Maak een wandeling

Onderzoek van de Universiteit van Stanford heeft uitgewezen dat wandelen de creativiteit stimuleert. De creatieve output van de mens zou door wandelen maar liefst 60 procent hoger zijn. Het vermogen om creatief te denken helpt je niet alleen wanneer je in een brainstormsessie met ideeën op de proppen dient te komen, maar ook wanneer je je oplossingsgerichtheid wilt aanspreken. Daarnaast heeft wandelen een algeheel positief effect op de gezondheid, doordat je beweegt en jezelf blootstelt aan daglicht, wat zeker in de donkere wintermaanden goed is voor de stimulatie van vitamine D. Benieuwd hoe actief Nederland is? Het RIVM stelde een dossier samen met allerhande cijfers over sport en bewegen in Nederland. Lees hier het dossier. Ben je benieuwd waar het heengaat met sport tussen nu en 2040? Daarover schreef het RIVM een prognose, die je hier kunt bekijken.

Doe iets voor een ander

In een prestatiegerichte maatschappij die steeds individualistischer is ingesteld, kan het heel verfrissend zijn om niet jezelf, maar juist een ander verder te helpen. Altruïsme, het belangeloos helpen van een ander, maakt dat je stilstaat bij wat een ander nodig heeft, en hoe jij daaraan kunt bijdragen. Het mooie van een ander helpen, is dat dit gedrag een positief effect heeft op je lichaam en geest, zo schreef Psychology Today. Het positieve gevoel dat je krijgt door het uitvoeren van die goede daad zorgt ervoor dat het hormoon endorfine vrijkomt. En laat endorfine nu een van de belangrijkste gelukshormonen zijn. Niet slecht om je dag met het positieve gevoel dat endorfine geeft, te starten.

Denk buiten de gebaande paden

Wil je je brein nog wat meer stimuleren? Combineer dan de goede daad met het doen van iets onbekends. Het doen van nieuwe dingen – buiten de door routines voorgevormde paden van je brein om – stimuleert je hersenen. Met het uitdagen van je hersenen train je ze als het ware, waardoor je je meer scherp en alert gaat voelen. Ook ga je met het trainen van je hersenen de ontwikkeling van dementie tegen. Lees meer over het tegengaan van dementie in dit artikel [insert hyperlink naar artikel over biohacking tegen dementie].

Geheimtip voor het einde van de dag

Als afsluiter nog een tip voor de avond, want net zoals de dag bewust beginnen, is ook het afsluiten van de dag mentaal van groot belang. Heb je moeite om met een positief gevoel op je dag terug te kijken? Lees dan eens Dankboek van Ernst-Jan Pfauth.

Dankboek is een bijzonder exemplaar, want zowel een leesboek als werkboek ineen. Ernst-Jan Pfauth loodst je in het boek door theorie, voorbeelden en eigen ervaringen heen en leert je bij wijze van oefeningen om met een positief gevoel te reflecteren op de voorbijgegane dag. Zo leer je om de dag in kalmte te beginnen, en met positiviteit te eindigen.

Yoga guru, freelance copyrighter & auteur

Susanne is copywriter en auteur bij o.a. Fitplein.nl. Ze heeft een achtergrond in marketing en heeft al bijna 10 jaar ervaring in digitale marketing. In april 2019 heeft ze de sprong in het diepe gewaagd. Susanne heeft toen haar baan opgezegd en gaan reizen.  Ze verdiepte zich in yoga, een levensstijl waar ze in de afgelopen jaren een intense passie voor heeft ontwikkeld. Ze beoefent nog steeds meerdere vormen van yoga en geniet van de mentale balans die dit haar geeft. Voor Fitplein schrijft zij artikelen over yoga, vegetarisme, duurzaamheid en sinds kort ook biohacking.