Ageing gracefully: het geheim waarmee yoga veroudering tegengaat

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Yoga helpt niet alleen om fit te blijven, je wordt er ook buigzamer van – zowel fysiek als mentaal. Maar yoga heeft nog een magische werking: je kunt er namelijk het verouderingsproces mee vertragen, zo blijkt uit onderzoek. Hoe? Dat lees je hier.

Yoga maakt je energiek

Fervente yoga-beoefenaars kennen vast dit gevoel: na een vitaliserende yogasessie voel je je helder, energiek en soms zelfs als herboren. De focus op ademhaling tijdens yoga helpt daarbij: een kalme, diepe ademhaling zorgt immers voor een staat van innerlijke rust. Het is de combinatie van een diepe ademhaling, frequente beweging, een gezond voedingspatroon en mentaal inchecken, die je levensenergie aanwakkert. Daarom is het goed mogelijk dat je door yoga een belangrijke verandering gaat voelen in je lijf: van futloos en vermoeid naar levenslustig en energiek.

Yoga verbetert je stressbestendigheid

Het is die innerlijke rust die je door een kalme ademhaling krijgt, die jouw weerbaarheid en stressbestendigheid verbetert. Een in 2014 gepubliceerd onderzoek vergeleek een groep ervaren yoga- en meditatiebeoefenaars met een groep mensen die geen yoga en meditatie beoefende. Het onderzoek wees uit dat de eerste groep een grotere verbinding had tussen de gebieden in het brein die verantwoordelijk zijn voor het effectieve cognitieve functioneren. Oftewel: de mentale gezondheid en hersenflexibiliteit van deze groep was in een betere staat, waardoor deze groep gemakkelijker met stress kon omgaan.

Yoga gaat cellulaire veroudering tegen

Uit een ander onderzoek is gebleken dat yoga cellulaire veroudering tegengaat. Dat proces zou zelfs al in gang worden gezet na een periode van twaalf weken. In dit onderzoek beoefenden de personen in de testgroep negentig minuten yoga (asana, ademhaling en meditatie) per dag, vijf dagen per week. Voorafgaand aan en na afloop van de test werden metingen gedaan. De cellulaire veroudering en ontstekingen in het lichaam bleken na twaalf weken intensief yoga beoefenen significant lager te zijn.

Yoga helpt om te kiezen voor jezelf

Waar yoga in ieder geval bij helpt, is het nemen van momenten voor jezelf. Wanneer je op je mat stapt, doe je dat (als het goed is) immers voor niemand anders dan voor jou alleen. Door in te checken bij je lichaam en geest sta je stil bij jezelf, kies je voor jezelf en werk je aan jezelf. Een mooie aanvulling op dit ritueel is het liefdevol verzorgen van je lichaam. Zo koester je je lijf en ga je veroudering tegen.

Tip: combineer yoga met een verzorgingsritueel

Neem bijvoorbeeld eens een bad met Epsom zout. Dit speciale zout bevat een grote hoeveelheid magnesium, wat ervoor zorgt dat cortisol, het stresshormoon, wordt afgebroken. Hier lees je meer over de voordelen van Epsom zout > Aan een voetenbadje voeg je één theekopje Epsom zout toe, aan een bad voor je gehele lichaam ongeveer twee kopjes. Eventueel kun je essentiële oliën toevoegen om te zorgen dat je huid goed gehydrateerd blijft. Wil je naast yoga, meditatie en baden met Epsom zout meer doen voor je lijf? Besteed dan extra aandacht aan je huid, het grootste orgaan dat je bezit. Smeer je huid in met herstellende argan olie of een voedende argan bodylotion. Verzorgende producten van Earth-Line voor jouw lichaamsritueel bekijk je hier >

Wat is jouw anti-ageing geheim? Heb je een fijne yogasequence, favoriet product of ander ritueel dat jou jong houdt? Deel jouw tips met ons in de comments.

Yoga guru, freelance copyrighter & auteur

Susanne is copywriter en auteur bij o.a. Fitplein.nl. Ze heeft een achtergrond in marketing en heeft al bijna 10 jaar ervaring in digitale marketing. In april 2019 heeft ze de sprong in het diepe gewaagd. Susanne heeft toen haar baan opgezegd en gaan reizen.  Ze verdiepte zich in yoga, een levensstijl waar ze in de afgelopen jaren een intense passie voor heeft ontwikkeld. Ze beoefent nog steeds meerdere vormen van yoga en geniet van de mentale balans die dit haar geeft. Voor Fitplein schrijft zij artikelen over yoga, vegetarisme, duurzaamheid en sinds kort ook biohacking.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *