Je dagelijkse dosis groen in groene thee

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Je kan mij uittekenen met een dampende mok in mijn handen. Als je het woord ‘theeleut’ opzoekt, staat mijn foto er achter. Ik ben een groene thee addict. Er zijn dagen dat ik zo een liter achterover sla. Ik kan nu niet meer zonder, maar in het begin was ik niet meteen gek op het groene drankje. Maar het is zó goed voor je, dat ik me niet liet weerhouden door de bittere smaak.
Volgens mij heeft iedereen wel eens gehoord dat groene thee gezond is.  “Iets met antioxidanten” of “je valt er van af” of iets in die trant. Dat antioxidanten verhaal is inmiddels achterhaald, maar wat maakt dit aftreksel dan zo gezond?

Giftig

Groene thee bevat stoffen die licht toxisch oftewel licht giftig zijn. Nou denk je bij ‘giftig’ niet direct aan het bevorderen van je gezondheid. Kris Verburgh, onderzoeker en auteur, legt het in het boek ‘De Voedselzandloper’ uit.  Groene thee bevat flavonoïden, een moeilijk woord voor iets wat nog ingewikkelder is. Flavonoïden zijn de stoffen die licht toxisch zijn. Deze licht giftige stoffen zorgen ervoor dat de cellen in ons lichaam geprikkeld worden. Deze cellen worden wakker geschud en schieten in de verdediging. Ze maken eiwitten aan die ons lichaam beschermen tegen de schade die toxische stoffen aanbrengen. Uiteindelijk is je lichaam daardoor beter bestand tegen de aanvallen van andere toxische stoffen. In principe werkt het hetzelfde als een inenting. Je krijgt een lichte dosis van een ziekteverwekker ingebracht, wat  uiteindelijk voor een  beter afweersysteem zorgt.

De kracht van groen

Groene thee doet nog meer goede dingen, bijvoorbeeld in onze hersenen. Theanine, een aminozuur in groene thee, zorgt voor meer alfagolven in onze hersenen. Hierdoor worden we kalmer en geconcentreerder en het zorgt ervoor dat je beter kunt slapen.  Haast te mooi om waar te zijn, maar dit is allemaal gebleken uit gedegen onderzoek.  En alsof dat nog niet genoeg is, is er –behalve goed nieuws voor de gezondheidnerds- ook nog goed nieuws voor de ijdeltuiten onder ons (beide quilty as charged). Proteïnases zijn eiwitten die met het verstrijken van de tijd het collageen en elastine in onze huid afbreken. Dit zorgt voor een minder elastische huid met rimpels.  Maar ook hierbij kan groene thee onze redding zijn. Groene thee bevat een stofje dat deze proteïnases afremt. Zodat we er langer rimpelloos bij kunnen lopen. En nog meer goed nieuws, vooral nu de pepernoten weer in het land zijn. Groene thee geeft je metabolisme een boost en het versnelt je vetverbranding. Het kan er voor zorgen dat die kerstkransjes straks niet op je heupen blijven plakken.

Drie kopjes

Als je denkt dat je voor dit alles fulltime met een groene thee infuus moet rondlopen, dan heb je het mis. Drie tot zes kopjes groene thee kunnen al voor de hierboven genoemde voordelen zorgen. En zelfs de plaatselijke supermarkt in Lutjebroek heeft wel een pakje groene thee in de schappen liggen. Mocht de bittere smaak je afschrikken, dan helpt het om eerst een koud laagje water in je kopje of theepot te doen voordat je er kokend water bij doet.  En ik vertel jullie dit niet omdat ik stiekem ergens uitgestrekte velden met theeplantages heb. Maar een verslaafde wil altijd medestanders, toch?

Groet,

Mirte

2 reacties op “Je dagelijkse dosis groen in groene thee”

  1. Wat een geweldig leuk artikel. Informatief, en doorspekt met humor, bv de heupkerstkransjes, en een theeinfuus!
    Ik heb het met groot plezier gelezen! En doe mijn voordeel met de goeie informatie! Mirte, ga door met schrijven!

  2. Heel leuk geschreven en zeer handige informatie! Eindelijk eens iemand die er dieper op in gaat dan: ” er zitten veel anti oxidanten in”. Ik heb meteen behoefte aan groene thee!
    Schrijf zo door!!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *