Page content

Afvallen na de bevalling: 6 verantwoorde adviezen

Afvallen na de bevalling: 6 verantwoorde adviezen

Als je net een zwangerschap achter de rug hebt, is het niet vreemd als je zo snel mogelijk weer terug wilt naar het gewicht wat je had voordat je zwanger werd. Je wilt natuurlijk weer je oude kleren aan, er mooi en gezond uitzien en gewoon weer lekker in je vel zitten!

Een deel van de zwangerschapskilo’s raak je gelukkig al vanzelf kwijt. Wil je sneller afvallen na zwangerschap, dan kan je dat proces zelf versnellen.

Ontdek in dit artikel de beste tips die te maken hebben met afvallen na zwangerschap en ga zo weer snel terug naar je oude gewicht.

Hoeveel kilo’s verdwijnen vanzelf?

Eerst is het handig om te weten welke kilo’s al snel vanzelf verdwijnen:

  • 5 kilo: Baby, vruchtwater en placenta.
    Deze 3 dingen bij elkaar zijn ongeveer 5 kilo en zijn er na de bevalling al gelijk af.
  • 2 a 3 kilo: Vocht
    Al snel begint het lichaam zelf het overtollige vocht op te ruimen. Dat scheelt ongeveer 2 tot 3 kilo binnen een paar dagen na de bevalling.
  • 0,5 kilo: Krimping baarmoeder
    De baarmoeder krimpt gedurende 2 tot 6 dagen na de bevalling terug naar de normale grootte, waardoor je een halve kilo afvalt.
  • 1 kilo: Extra bloed
    Tijdens de zwangerschap is er één liter aangemaakt, die vervolgens binnen 6 weken ook weer verdwijnt.

Vermijd crash diëten bij afvallen na de bevalling

Wil je sneller afvallen na de bevalling? Dan is lijnen of het volgen van een streng dieet erg af te raden, omdat:

  • Wanneer je te weinig of niet gevarieerd genoeg eet, krijg je niet voldoende voedingsstoffen binnen. Je lichaam heeft deze op dit moment wel nodig, omdat je aan het herstellen bent van een bevallig en je geeft borstvoeding aan je baby.
  • In je vetten zitten gifstoffen opgeslagen. Wanneer je te snel afvalt, kan het lichaam deze gifstoffen snel genoeg afvoeren. Hierdoor komen er teveel van deze stoffen in de borstvoeding terecht, en dus ook bij je baby.

6 tips voor afvallen na zwangerschap

Om op een verantwoorde manier toch meer te willen afvallen na zwangerschap, geef ik je de beste tips om dat voor elkaar te krijgen:

  1. Geef borstvoeding
    Het lichaam heeft veel energie nodig om borstvoeding te geven. Daardoor breekt het lichaam de vetreserves eerder af, die je tijdens de zwangerschap hebt opgebouwd. Hoeveel vet wordt verbrand verschilt per vrouw. Er kan worden uitgegaan van een halve kilo per week.
  2. Vast eetpartoon
    Probeer 3 keer per dag op een vast tijdstip een goeie maaltijd te eten, die veel groente bevat met daarbij mager vlees of vis.
  3. Eet gezonde tussendoortjes
    Als je zin hebt om tussen de maaltijden toch iets te snacken, pak dan fruit, cherry tomaatjes, wortels of noten.
  4. Drink water
    Water helpt bij het afvoeren van afvalstoffen in je lichaam. Drink minimaal 2 liter water per dag. Vermijd sap, frisdrank of andere suikerhoudende dranken.
  5. Beweeg minstens 30 minuten per dag
    Ga weer fietsen, wandelen of zwemmen en bouw het langzaam op. Dit is niet alleen handig voor afvallen na zwangerschap, maar zo kom je ook weer in conditie.
  6. Sporten
    Wil je intensiever gaan sporten zoals hardlopen, dan is het aan te raden om pas 6 maanden na de bevalling hiermee te beginnen.

Na de bevalling duurt het ongeveer 6 tot 9 maanden, voordat je lichaam weer helemaal herstelt is van de zwangerschap.

Wel is het belangrijk om hetzelfde gewicht te bereiken van voor de zwangerschap. Bij overgewicht kan en mag je gerust meer afvallen. Bij ondergewicht is het beter niet af te willen vallen.

Comment Section

0 reacties op “Afvallen na de bevalling: 6 verantwoorde adviezen

Plaats een reactie


*