Zo kom je snel en verantwoord van je coronakilo’s af

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Bijna de helft van de mensen is aangekomen tijdens Corona en dat is niet zo gek ook. We hebben wat minder te doen en willen het gezellig maken thuis. Dat gaat vaak samen met lekkere hapjes eten, uitgebreid koken en hier en daar een alcoholische versnapering. Tijdens de intelligente lockdown zijn Nederlanders meer gaan eten, minder gaan sporten en vaker alcohol gaan drinken.

Nu gaan we steeds meer terug naar hoe het was, dus nu is het tijd om die kilo’s weer kwijt te raken, als je dat wil. In dit artikel leg ik je uit hoe je dit op een snelle en verantwoorde manier kan doen.

Eet meer groenten

Als je aan het afvallen bent is het eten van meer groenten altijd een goed idee. Groenten bevatten namelijk veel vezels, vitaminen en mineralen, waardoor je geen stoffen tekortkomt. Ook geven groenten een verzadigd gevoel. Dit zorgt ervoor dat je minder snel weer trek krijgt na het eten. 

Neem eiwitrijke en vezelrijke producten

Tijdens het afvallen verlies je niet alleen vet, maar ook wat spier. Dit gaat helaas automatisch en het is moeilijk te voorkomen. Proteïne zorgt ervoor dat er minder spier wordt afgebroken. Het afbreken van spier gaat dus langzamer als je meer eiwitten eet. Samen met vezels, zorgen eiwitten voor meer verzadiging, waardoor je dus langer het gevoel van vol zitten hebt.

Drink veel

Misschien vraag je je af: waarom? Waarom zou ik meer water moeten drinken om af te vallen? Toch kan het goed helpen. Het is niet zo dat je direct van het drinken van water afvalt, maar indirect wel. We hebben het over ongeveer 2 tot 2,5 liter water per dag. Ons lichaam vindt het soms lastig om honger en dorst te onderscheiden. Daardoor kan je het gevoel hebben dat je honger hebt, terwijl je eigenlijk vooral dorst hebt. Neem het liefst water of groene thee.

Minder alcohol

We zijn dus tijdens de lockdown meer alcohol gaan drinken, maar eigenlijk moeten we zo snel mogelijk weer van die gewoonte af. Natuurlijk is het gezellig en lekker, maar alcohol is altijd ongezond. Niet alleen omdat het schadelijke gevolgen heeft op de lange termijn, maar in dit geval ook omdat er veel calorieën inzitten, waardoor je sneller aankomt en minder gemakkelijk afvalt. Probeer eens een 0.0% bier, of doe een weekend zonder alcohol. Het is minder saai dan je denkt!

Doe slim boodschappen

Nog steeds wordt vanwege Corona aangeraden om zo veel mogelijk boodschappen in één keer te doen, in plaats van meerdere keren op een dag. Als je wil afvallen is dit ook niet zo’n slecht idee. Wanneer je wekelijks boodschappen doet, heb je minder momenten waarop je stiekem ladingen snoep en alcohol in je karretje kan gooien. Haal lekker veel groenten en fruit en experimenteer hiermee door nieuwe recepten op te zoeken. Zorg er wel voor dat je niet met honger naar de supermarkt gaat. Hierdoor ben je namelijk sneller geneigd om ongezonde dingen te halen.

Eet bewuster

Hier ben ik zelf heel schuldig aan: je maaltijden wegsnaaien achter de laptop of tv. Het schijnt echter zo te zijn dat je langzamer en minder eet als je aan tafel met aandacht eet. Je bent je dan echt bewust van het feit dat er voedsel binnenkomt en je vergeet dit minder snel, waardoor je niet kort daarna gaat snacken. Ook is het zo dat je wanneer je langzamer eet, je lichaam eerder een signaaltje geeft dat het vol zit. Daardoor eet je minder, mits je ook echt stopt met eten, wanneer je het gevoel hebt dat je genoeg hebt gehad. En laten we eerlijk zijn, je geniet ook meer van je eten als je het bewuster eet, toch?

Beweeg!

Hij ligt een beetje voor de hand, maar als je wil afvallen is meer bewegen eigenlijk net zo belangrijk als gezonder eten. Dat hoeft niet te betekenen dat je je meteen moet aanmelden voor een balsport of bij de sportschool. Als je daar nu al tegenop ziet zou ik er ook vooral niet aan beginnen! Zoek iets wat je wel leuk vindt, zoals eindjes wandelen of skeeleren, want daar verbrand je ook aanzienlijk wat calorieën mee. Het zal je verbazen hoe goed het voelt als je dit af en toe doet. Niet zo gek is dat, want tijdens het sporten maak je stofjes aan waar je blij van wordt en het geeft zelfvertrouwen. Afvallen is altijd een gevoelig onderwerp. Ik wil ook benadrukken als je alleen moet beginnen met afvallen wanneer je het écht wil en je het ook nodig vindt. Vind je die extra coronakilo’s eigenlijk wel goed staan op je lichaam en heb je een gezond gewicht

Blogger, studente & yogini

Lauressa is blogger bij onder andere Fitplein en heeft haar eigen blog over groener leven. In het dagelijks leven studeert ze nog. Na twee afgeronde jaren Voeding & Diëtetiek, is ze geswitcht naar Communicatie- en Informatiewetenschappen en doet daarnaast een minor Fotografie. Naast het bloggen en studeren is Lauressa zo nu en dan in de sportschool te vinden, maar eigenlijk doet ze liever yoga thuis op haar matje. “Zo train je je lichaam en mind tegelijk. Twee vliegen in één klap.” Voor fitplein schrijft ze blogs over voeding, mindfulness en mindset. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *