Wat is slow living?

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Ook slow living is een manier van leven, die zorgt voor meer rust. Toen ik het woord voor het eerst hoorde moest ik denken aan iemand die langzaam loopt, langzaam al z’n bewegingen doet en nooit eens hard zingt of enthousiast is. Dit is misschien wel wat je zou denken als je de letterlijke vertaling ‘langzaam leven’ zou bekijken, maar toch is slow living heel wat anders.

Wat is het dan wel?

Het gaat niet om het letterlijk langzamer bewegen. Het gaat om een verandering in je dagelijkse patroon. Normaal gesproken leven we in Nederland best gehaast. Alles moet snel, snel, snel. Het liefst werken we in één dag onze hele to-do lijst af en plannen we meerdere afspraken op een dag. Slow living gaat tegen deze manier van leven in. Je hoeft niet zo veel dingen op een dag te doen om zinvol te zijn. De dingen die je doet, doe je met aandacht en je leeft in het moment. Haasten is een echt no-go.

Waarom is het goed?

Ik ga nu even uit van de situatie voor Corona, de situatie die na Corona waarschijnlijk precies hetzelfde zal zijn, of juist erger. Namelijk: druk zijn is goed, als je niet bereikbaar bent is het raar en als je een paar middagen niks doet ben je lui. Natuurlijk wordt dit niet altijd zo letterlijk gezegd, maar het is wel het sfeertje dat in Nederland hangt. We willen van alles tegelijk: werken, sporten, reizen, een sociaal leven en op gegeven moment ook kinderen. Voor velen is dit te veel en overweldigend. Ongeveer 14% van de mensen heeft burn-outklachten en er wordt veel stress ervaren. Meer dan ooit. Steeds meer mensen gaan al op zoek naar meditatie, yoga en verdieping voor meer rust. Slow living is een goede toevoeging aan dit rijtje.

Tips voor slow living

Mindset

In het nu leven. Niet alleen maar focussen op de toekomst en op wat je moet doen om succesvol te worden, maar kijken naar hoe je het nu hebt en wat daar goed aan is. Sta stil met waar je mee bezig bent, wees dankbaar voor de kleine dingen en adem soms een drie keer heel diep in en uit.

Vaste routines

Wij mensen zijn gewoontedieren. Routines geven ons rust. Daarom is het belangrijk om vaste patronen te hebben in je dagen. Zo weet je waar je aan toe bent en het werkt als een soort houvast. Vooral een ochtendroutine is iets waarvan je vaak hoort dat anderen niet zonder kunnen. De een doet wat rek- en strekoefeningen, de ander leest de krant, of doet een dansje. Zo begin je elke dag goed.

Mindfulness en ademhaling

Het klinkt cliché, maar een beetje verdieping geeft gewoon meer rust en harmonie. Hoe zinvol meditatie ook is, je wordt altijd met de term doodgegooid als het gaat om bewuster leven. Laten we zeggen dat het goed is om soms even te gaan zitten en een rustig muziekje op te zetten, terwijl je je ogen dicht hebt. Adem een paar keer bewust in en uit en laat de gedachten voorbij dwarrelen zonder er een oordeel over te hebben. Dat is eigenlijk wat meditatie is. Hetzelfde geldt voor yoga. Dit kun je zo spiritueel maken als je zelf wil. Bekijk dit artikel voor de verschillende soorten yoga en een paar leuke yoga YouTube kanalen.

In de natuur

Dit kan hardlopen zijn, maar nog liever wandelen. In de natuur hangt een bepaalde sfeer waar je rustig van wordt. Probeer als je hier bent niet te veel te piekeren of te denken aan wat er nog allemaal moet gebeuren. Natuurlijk is het oké om even je gedachten op een rijtje te krijgen, maar daarna kun je je meer focussen op het hier en nu. Kijk een om je heen. Waar ben je nu. Wat is er allemaal mooi aan deze omgeving? Hoe ziet de natuur in dit seizoen eruit?

Niet van alles tegelijk

We weten al lang dat multi-tasken niet kan, maar we komen aardig dichtbij met het tempo waarmee we taken afwisselen. Mono-tasken is onderdeel van slow living. De hebt dan aandacht voor één taak en pas als je een taak af hebt, begin je met de nieuwe.

Aandacht voor je eten

Vers koken is blijkbaar niet alleen gezond, maar ook rustgevend. Probeer zo min mogelijk pakjes, zakjes en zout te gebruiken en zo veel mogelijk verse producten. Heb aandacht voor wat je aan het doen bent en zet een leuk muziekje op. Maak van elke keer koken een feestje! Achteraf voelt het misschien zonde om je creatie op te eten, maar gelukkig mag je de volgende dag weer J

Stel je prioriteiten

Stel jezelf een paar vragen als je naar je taken kijkt. Is het allemaal nodig om te doen? Wat is het belangrijst? Wat is echt een toevoeging aan je leven? Zeg vaker nee tegen opdrachten die je niks brengen en geef je grenzen aan. Opdrachtgevers proberen nou eenmaal vaak om je voor een dubbeltje voor het karretje te spannen, maar dat is niet wat jij waard bent. 

Doe iets niet-nuttigs

Relax. Achter sommige ‘ontspannende’ activiteiten zit alsnog stiekem een taak verstopt. Zoals het lezen van een zelfhulpboek, in plaats van een thriller of roman. Of het kijken van een serie, alleen dan net in de taal die je nog wilde leren. Laat dat gaan en doe soms eens iets wat je puur doet om te ontspannen.

Deze blog is geschreven door Lauressa van Gewoon wat Groener.

Blogger, studente & yogini

Lauressa is blogger bij onder andere Fitplein en heeft haar eigen blog over groener leven. In het dagelijks leven studeert ze nog. Na twee afgeronde jaren Voeding & Diëtetiek, is ze geswitcht naar Communicatie- en Informatiewetenschappen en doet daarnaast een minor Fotografie. Naast het bloggen en studeren is Lauressa zo nu en dan in de sportschool te vinden, maar eigenlijk doet ze liever yoga thuis op haar matje. “Zo train je je lichaam en mind tegelijk. Twee vliegen in één klap.” Voor fitplein schrijft ze blogs over voeding, mindfulness en mindset. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEEST VERKOCHT IN SHOP