Het internet als dief van je focus

Dat is hoe Maarten Wolzak (47), bedenker van internetfilter Myndr, het alomtegenwoordige internet presenteert. Precies dat gebrek aan focus leidde ertoe dat Wolzak, een voormalig IT-consultant, de stap nam om een ‘thermostaatknop voor het internet’ te ontwikkelen.

Stijging van internetgebruik

De komst van een zogenoemde internetfilter is geen overbodige luxe, aangezien uit onderzoek blijkt dat wij Nederlanders maar liefst 61 uur per maand aan internet besteden op onze smartphone. Een enorme stijging, aangezien we in 2016 nog ‘maar’ 40 uur aan internet besteden. Uit hetzelfde onderzoek blijkt tevens dat 79% van de internetgebruikers wel eens bewust offline gaat. Dit als tegenbeweging tegen het continu online zijn; een zorgwekkende 30% van de ondervraagden tot 29 jaar geeft aan nooit offline te gaan.

Verslaafd aan sociale media

Volgens het CBS was in 2017 zelfs 29% van de 18- tot 25-jarigen naar eigen zeggen verslaafd aan sociale media. Ook hier is sprake van een stijging: in 2015 was dit aandeel namelijk nog 19 procent. Het CBS stelde de vragen over sociale media als onderdeel van het onderzoek ‘Belevingen’, een jaarlijks onderzoek naar opvattingen, percepties en meningen Nederlandse inwoners om een beeld te krijgen van gevoelens en standpunten in de samenleving. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat de opkomst van sociale media flink wat negatieve bijeffecten heeft: zo slaapt 4 op de 10 jongvolwassenen slecht door sociale media en ervaart 22% onrust op het moment dat binnengekomen berichten niet direct gelezen kunnen worden. Hoog tijd dus om dat internetgebruik aan banden te leggen.

De thermostaatknop voor het internet

Sinds maart 2019 is Myndr verkrijgbaar, de ‘thermostaatknop voor het internet’. Myndr speelt op de website handig in op het toenemende internetgebruik zowel onder jongeren als volwassenen, met kreten als “88% is verslaafd aan zijn smartphone”, en “Slechter slapen, meer kans op angststoornissen en depressies en slechter presteren op school. Zomaar enkele onderzoeksresultaten over kinderen en hun smartphones of schermen”. Hoe Myndr precies werkt? Het is eigenlijk zo simpel als een thermostaatknop aan de muur, maar dan eentje die niet de temperatuur in huis reguleert, maar het internetgebruik. Myndr ontwikkelde een fysieke knop die in vijf verschillende standen te zetten is. De knop loopt toe in een spitse punt, die de huidige stand aangeeft. Staat de punt recht omhoog? Dan wordt het internet niet gereguleerd. Hoe verder de punt naar links gedraaid wordt, hoe meer er gefilterd wordt. De standen zijn ontwikkeld rondom momenten in huis, zoals ‘Avondeten zonder WhatsApp, of ‘Ontbijten zonder werkmails’. Myndr is nog volop in ontwikkeling, maar heeft in de korte tijd dat het apparaat op de markt is, al veel publiciteit weten te trekken. Onder andere het Financieel Dagblad, de Volkskrant, VIVA en Bright.nl schreven over de slimme switch.

Het opstellen van digitale huisregels

Myndr is niet de enige partij die op het toenemende internet- en smartphonegebruik inspeelt. Ook Google helpt families te beheren welke online content geschikt is voor het gezin. In het Google Veiligheidscentrum worden tips gegeven over persoonlijke privacy en veiligheid, en het voorkomen van misleiding. In de Gespreksgids voor gezinnen zijn relevante gespreksonderwerpen te vinden om als gezin over te praten, allen gerelateerd aan internetgebruik. Enkele onderwerpen die in de gids de revue passeren: Besluiten wanneer je kinderen klaar zijn voor een apparaat, en Sociale media gebruiken op een nuttige en relevante manier. Voor het opstellen van digitale huisregels kan Google Family Link worden ingezet. Zo kan met Family Link de schermtijd van alle aan het account gekoppelde gebruikers worden gemonitord, de toegang tot specifieke websites worden geblokkeerd of zelfs een apparaat worden vergrendeld. Nu de eerste internetfilters ons kunnen helpen bewuster om te gaan met ons internetgebruik, is de volgende stap een samenwerking met een andere voor de hand liggende partij: de internetproviders. Dat zijn immers de partijen die ons reuzesnel internet aanbieden. Wolzak ziet daar voor Myndr in ieder geval een kans. Hopelijk kunnen we daarmee de balans

Yoga guru, freelance copyrighter & auteur

Susanne is copywriter en auteur bij o.a. Fitplein.nl. Ze heeft een achtergrond in marketing en heeft al bijna 10 jaar ervaring in digitale marketing. In april 2019 heeft ze de sprong in het diepe gewaagd. Susanne heeft toen haar baan opgezegd en gaan reizen.  Ze verdiepte zich in yoga, een levensstijl waar ze in de afgelopen jaren een intense passie voor heeft ontwikkeld. Ze beoefent nog steeds meerdere vormen van yoga en geniet van de mentale balans die dit haar geeft. Voor Fitplein schrijft zij artikelen over yoga, vegetarisme, duurzaamheid en sinds kort ook biohacking.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *