Reacties op: Schijf van Vijf 2016, schijf van wát? http://www.fitplein.nl/nieuws/schijf-van-vijf-2016-comedie/ Gezond leven bewust leven Mon, 03 Sep 2018 20:47:26 +0000 hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.9.6 Door: Nynkehttp://www.fitplein.nl/nieuws/schijf-van-vijf-2016-comedie/#comment-429 Thu, 24 Mar 2016 18:37:26 +0000 http://www.fitplein.nl/?p=6165#comment-429 En wie heeft dat goede wetenschappelijke onderzoek gedaan? Unilever?

]]>
Door: Gien (voedingscentrum)http://www.fitplein.nl/nieuws/schijf-van-vijf-2016-comedie/#comment-426 Wed, 23 Mar 2016 17:05:11 +0000 http://www.fitplein.nl/?p=6165#comment-426 Beste Rosa,

Het zijn aanbevolen hoeveelheden en het voorbeelddagmenu is ter inspiratie. Als actieve sporter heb je vanzelfsprekend een veel hogere energiebehoefte dan een gemiddelde Nederlander. De energie-intake en energieverbruik dienen natuurlijk in balans te zijn; ook binnen je dag. Verbruik je meer, dan is heb je ook een hogere intake nodig. Wellicht is “Krachtvoer” een voorbeelddagmenu die beter bij je past en de hoeveelheden kan je natuurlijk naar wens ophogen. Helaas zijn er meer mensen in Nederland die te weinig bewegen, dan ruim voldoende.

Vervelend om te horen dat je lactose-intolerant bent. Ken je de lactose-vrije varianten die in (bijna) alle supermarkten verkrijgbaar zijn? Dat levert je ook de benodigde eiwitten en calcium die je als sporter goed kan gebruiken.

Gelukkig hoeven we de adviezen niet zelf te verzinnen, de basis is wat de Gezondheidsraad heeft uitgezocht, gebaseerd op goed wetenschappelijk onderzoek. En wij hebben dat aangevuld tot een volwaardige voeding die alles kevert wat het lichaam nodig heeft én het risico op chronische ziekten verkleint. Die noten kunnen je bij je verhoogde energie-verbruik en snelle stofwisseling juist goed helpen, naast het verlagen op het risico van hart- en vaatziekten. Dat noten voor iemand met een notenallergie niet geschikt is, spreekt voor zich. Net als dat gewone melk voor jou niet prettig is. Zoals je eerder aangeeft; het advies is voor het grote publiek en we hopen dat we met de verschillende dagmenu’s en ‘Je eigen Schijf’ de individu een stap verder te helpen.

Variatie, genieten van het eten en bewuste keuzes maken zijn belangrijk, dat weet je als sporter natuurlijk ook. Dat je het gevoel hebt dat de adviezen niet nieuw zijn, kan kloppen. Zo snel verandert de wetenschap ook weer niet, in tegenstelling tot hypes. In die zin is gezond eten misschien wel saai, maar met wat inspiratie en creatie proberen we gezonde voeding mooi en lekker te maken.

Gien, sportdiëtist bij het Voedingscentrum

]]>