Page content

Gezonde voeding voor je huid: eet jezelf mooi!

Gezonde voeding voor je huid: eet jezelf mooi!

Eet jezelf beeldschoon: acht plantaardige producten die jou (nog) mooier maken. In deze blog beschrijf ik wat je kunt eten om je huid, haar en nagels er zo goed mogelijk uit te laten zien: voeding voor je huid!

Voeding voor een stralende huid: Lijnzaadolie en lijnzaad (vanwege het alfa-linoleenzuur)

Lijnzaadolie is de rijkste bron van alfa-linoleenzuur (ALA) uit de natuur. ALA is het voornaamste vetzuur uit de Omega-3 familie. ALA zorgt ervoor dat je huid er stralend en gezond uit ziet. ALA is dan ook belangrijk voor mensen die een droge huid hebben of met huidontstekingsverschijnselen (acne, rosacea, dermatitis, psoriasis) te kampen hebben.

Voor een optimale gezondheid moeten vrouwen twee gram van dit vetzuur per dag eten. Voor mannen is dat drie gram. Eén eetlepel lijnzaadolie (14 gram) bevat maar liefst zeven gram ALA. Zo zal de consumptie van slechts twee of drie eetlepels lijnzaadolie jouw wekelijkse behoefte aan ALA dekken.

Lijnzaadolie heeft een licht bittere smaak en is ideaal als salade dressing. Ik raad trouwens aan om lijnzaadolie niet te verhitten: de warmte vernietigt de goede voedingsstoffen.

Naast lijnzaadolie is natuurlijk lijnzaad zelf ook ontzettend rijk aan ALA. Eén eetlepel lijnzaad bevat 2,5 gram ALA. Dat is dus ongeveer gelijk aan je dagelijkse behoefte. Ik raad aan om lijnzaad even 10 minuten te laten wellen in je yoghurt, smoothie of pap alvorens deze te eten. Dan wordt het beter verteerd.

Voeding voor een betere huid: Kokosolie (vanwege laurinezuur, caprinezuur en caprylzuur)

Kokosolie bevat o.a. laurinezuur die unieke anti-ontstekingseigenschappen heeft. Voor een betere huid kan je kokosolie eten maar je kunt het ook direct op je huid smeren. Daarnaast is kokosolie een unieke bron van vetzuren (namelijk caprinezuur en caprylzuur) met antibacteriële en anti-schimmel eigenschappen en het helpt bij het elimineren van schadelijke schimmels, zoals o.a. Candida Albikans.

Kokosolie zorgt voor het een aangename romige structuur in zowel rauwe als gebakken desserts. Kokosolie is uitstekend geschikt voor het bakken, stoven en rauw voedingsbereiding. Hou je niet van een kokosgeur dan kun je zelfs ontgeurde kokosolie kopen.

Voeding voor mooier haar en nagels: Zonnebloempitten (vanwege biotine)

Zonnebloempitten zijn een uitstekende bron van zink, koper, mangaan, selenium, vitamine E en vitamine B3. Al deze micronutriënten dragen bij tot het behoud van de normale huid. Zink en seleen zijn trouwens absoluut noodzakelijk voor gezonde nagels. Daarnaast zijn zonnebloempitten een superbron van biotine, de zogenaamde vitamine van haar en nagels.

Voeding om eelt te voorkomen: Zoete aardappel (vanwege vitamine A)

Slechts één kleine zoete aardappel (120 gram) bevat bijna 500% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A. Vitamine A is absoluut noodzakelijk voor een gezonde huid en voor je slijmvliezen. Ernstig tekort aan vitamine A kan acne veroorzaken en hyperkeratose (pathologische verdikking van bovenste laag van de huid, dat wil zeggen sterke eeltvorming). Vitamine A is vet oplosbaar, dat wil zeggen dat voor de optimale opname van deze vitamine een bron van vet nodig is. Om bijvoorbeeld vitamine A uit zoete aardappelen te absorberen is het verstandig om deze te koken met een beetje olie.

Voeding om rimpels te voorkomen: Boekweit (vanwege rutine)

Boekweit bevat een unieke chemische component rutine. Rutine heeft sterke anti-ontstekingseigenschappen en helpt het lichaam efficiënt vitamine C op te nemen en collageen te produceren. Collageen is het meest voorkomende en belangrijkste eiwit in onze huid. Als de collageen productie niet optimaal verloopt dan krijg je rimpels en wordt je huid minder elastisch. Boekweit bevat ook behoorlijk veel koper, zink, mangaan en vitamine B3. Al deze micronutrienten zijn ontzettend belangrijk voor de goede conditie van de huid.

Boekweitkorreltjes zijn van zichzelf groen. Als je ze roostert dan worden ze bruin. Bruine boekweit heeft een kortere kooktijd nodig en heeft een uitgesproken nootachtige smaak. Tegenwoordig is gekiemde boekweit heel populair. Deze kun je gewoon rauw eten. Heerlijk in (plantaardig) yoghurt of boven op de sla.

Voeding voor elasticiteit van je huid: Appels (vanwege pectine)

Appels vormen de beste bron voor pectine. Volgens laboratoriumexperimenten verhoogt pectine de huidelasticiteit. Ik raad aan om appels met de schil te eten vanwege de daarin aanwezige rutine (zie vorige punt).

Voeding om haaruitval te voorkomen: Paranoten (vanwege selenium)

Paranoten (Bertholletica excelsa) zijn, in vergelijking met alle andere natuurlijke voedingsmiddelen op aarde, het meest rijk aan selenium. De positieve eigenschappen van selenium zijn meervoudig. Wat de schoonheid betreft helpt selenium om het haar en nagels te onderhouden en het beschermt cellen tegen oxidatieve stres. Een tekort aan het spoorelement seleen kan bijdragen aan broos en breekbaar haar en haaruitval.

De Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) beveelt aan om dagelijkse 55-70 microgram selenium in te nemen. Je kunt ook dagelijks een paranoot eten: één paranoot bevat ongeveer 100 microgram selenium!

Comment Section

0 reacties op “Gezonde voeding voor je huid: eet jezelf mooi!

Plaats een reactie


*