Page content

Is het raw food dieet gezond?

Is het raw food dieet gezond?

Je hoort en leest er de laatste tijd steeds vaker over: raw food. Een nieuwe trend? Het antwoord is nee. Raw food is eigenlijk een soort vegetarisch eetpatroon en promoot het eten en drinken van ‘levend’ voedsel.

Is raw food een nieuwe trend?

Rauw voedsel eten is natuurlijk. Onze lichamen bloeien op door alles wat vers en vitaal is. De benaming raw food en het raw food dieet zijn over komen waaien uit Amerika en is bedoeld om het gevoel van welzijn te verbeteren. Raw food diëten zijn gebaseerd op onbereide en ongekookte ‘groene’ voeding, bij voorkeur biologisch, zoals vers fruit en groenten, noten, zaden, granen, gedroogd fruit, verse sappen en gezuiverd water.

Waarom raw food?

Raw food, of ‘levend’ voedsel en sappen, bevatten de maximale hoeveelheid vezels, belangrijke voedingsstoffen die normaliter verloren gaan bij bereiding. Raw food wordt makkelijker verwerkt door je maag en darmen en telt minder calorieën dan de meeste andere voedingspatronen. Verhitting boven de 40 graden Celsius vernietigt de enzymen in het voedsel die helpen bij een goede spijsvertering en de opname van voedsel, waardoor de voedingswaarde aanzienlijk omlaag gaat.

De voordelen van het raw food dieet

Een dieet met minstens 75% raw food biedt een hoop gezondheidsvoordelen, zoals meer energie, een mooiere huid, een betere spijsvertering, gewichtsverlies en minder risico op serieuze aandoeningen als hart- en vaatziektes, diabetes en kanker.

Een raw food dieet bevat weinig of geen verzadigde vetten, is laag in natrium en hoog in kalium, magnesium, foliumzuur en vezels. Een raw food dieet is uitermate geschikt als ontgiftingskuur. Verschillende combinaties van rauw en levend voedsel en sappen kunnen worden ingezet voor darm-, lever-, nier- en huidreiniging.

Geen vlees of vis meer?

Oké, dus we weten nu waarom het goed voor ons is. Maar wat moet je dan eten? Mag je dan helemaal geen vlees en vis meer? Zoals gezegd is het eigenlijk een vegetarisch voedingspatroon, maar ik kan me zo voorstellen dat je vlees of vis niet wilt laten staan. Ik ook niet, maar wat ik wel doe is regelmatig het stukje vlees vervangen door een vegetarisch product (ook op brood), bijvoorbeeld Valess. Wanneer ik wel vlees eet, neem ik maar een klein stukje (kipfilet, tartaartje, rundergehakt, biefstukje) en bak ik het vlees niet maar grill ik het met een klein beetje olijfolie. En ik kan al helemaal niet zonder vis. Daarbij komt ook nog eens kijken dat ‘vette’ vis, zoals haring, zalm, makreel en heilbot, enorm gezond voor je is vanwege de Omega-3 vetzuren die de vis bevat. Van Omega-3 is bekend dat het helpt je cholesterol te verlagen en dus de kans op hart- en vaatziekten vermindert. Omega vetzuren (3,6 en 9) horen sowieso thuis in een raw food dieet, maar als je liever geen vis eet, dan kun je ook gewoon omega-olie of capsules kopen in de natuurwinkel of bij de betere drogisterijen. Als je echt niet zonder vlees of vis kunt, eet het dan met mate en neem wat vaker een vegetarische variant.

Wat mag ik eten in een raw food dieet?

Alle fruitsoorten (bananen niet meer dan twee per week), verse groenten vooral groene, granen, zaden en pitten, bonen, noten, zeewier, het hang er vanaf om welke reden je wilt diëten: Gekiemde bruine rijst vertraagt de glucoseopname en verbetert de stofwisseling. Kool ondersteunt een gezonde celfunctie. Radijs en shii-take paddestoelen werken als een anti-oxidant.

Eet ook veel kiemen en scheuten, lekker in salades en soepen. Ook verse (groente)sappen zijn een prima energiebron, bijvoorbeeld wortelsap met aardappel, venkel appel. Neem 4 middelgrote wortelen, 2 appels, 1 kleine aardappel en een stukje venkel en maak hier een sapje van in een juicer of blender. Venkel reduceert ontstekingen bij artritis, het stabiliseert mood swings en depressieve buien en het bevat de zeldzame voedingsstof mangaan plus zink en vitamine B complex. De voedingswaarde van granen en zaden is indrukwekkend. Ze bevatten bijna alle vitamines, vooral A, B en E. Ook zijn ze geweldige natuurlijke bronnen van onverzadigde vetzuren, lecithine en proteïnen.

Het idee van een raw food dieet is dat je minstens 75 procent ongekookt voedsel eet. Als het idee niet erg aantrekkelijk lijkt, dan kun je je voedsel een beetje verwarmen, zolang het maar niet boven de 40 graden Celsius is.

Ontgiften met het raw food dieet

Omdat een raw food dieet ontgiftend werkt, kunnen sommige mensen wat last van bijverschijnselen krijgen zoals hoofdpijn, misselijkheid en enorme trek. Dit kan enkele dagen duren voordat het begint af te nemen. Ook kan het zijn dat je in het begin wat vaker dan anders naar het toilet moet voor de grote boodschap en je ontlasting kan anders zijn dan je gewend bent, meestal wat dunner en lichter van kleur. Als je het helemaal goed wilt doen, stop dan een week voordat je met een raw food dieet begint met vlees, suiker en cafeïne.

Om alles te vertellen over raw food en de bereiding daarvan is teveel. Zie jij het echter wel zitten en wil je graag een handje geholpen worden dan adviseer ik je om het boek ‘Het lichaam is perfect’ van Annemarie Postma aan te schaffen. Zij reikt je zeven verassende principes aan om naar jezelf en eet- en leefgewoonten te kijken. Het boek staat vol tips en een zeven weken eetplan inclusief recepten en boodschappenlijstjes.

Bronnen

Dit artikel is met toestemming overgenomen uit Medisch Dossier en wordt in Nederland uitgegeven sinds januari 1999. Medisch Dossier is de Nederlandse uitgave van het blad What Doctors Don’t Tell You van journaliste Lynne Mc Taggart (schrijfster van onder meer de bestsellers ‘Het Veld’ en ‘Het Intentie Experiment’). Alle informatie in Medisch Dossier is gebaseerd op toonaangevende medische vaktijdschriften en gebaseerd op gevestigd, wetenschappelijk onderzoek en biedt bijna elke maand onafhankelijke medische informatie.

Comment Section

0 reacties op “Is het raw food dieet gezond?

Plaats een reactie


*