Page content

Glutenvrij dieet: hoe overleef je glutenintolerantie?

Glutenvrij dieet: hoe overleef je glutenintolerantie?

Een glutenvrij dieet is steeds meer in opkomst en lijkt in niets meer op een over te waaien trend. Steeds meer mensen stappen over op een glutenvrij dieet. Nou ja, stappen over, het is net als met de gematigde vleeseter, die heet tegenwoordig flexitariër en zo is het met gluten net zo: minder gluten in plaats van rigoureus overstappen op een glutenvrij dieet.

Het heeft lang geduurd voordat ik mij ging verdiepen in gluten. Glutenallergie, glutenintolerantie, coeliakie, ik zie door de bomen het bos niet meer met al dit soort termen en tegenstrijdige definities en dan haak ik normaal gesproken meteen af. Nu interesseer ik me niet meer voor hoe het precies heet, dat zijn maar labeltjes, maar wel weet ik dat er ongelooflijk veel mensen rondlopen met vage klachten die zo maar hun oorzaak kunnen vinden in glutenintolerantie.

Wat is glutenintolerantie of coeliakie?

Coeliakie (uitspraak: seuliakíe) of glutenintolerantie, is een darmaandoening (aangeboren of ontstaan door darmbeschadigingen), veroorzaakt door een immunologische reactie tegen een van de eiwitten van gluten. Zonder glutenvrij dieet kan het darmslijmvlies flink beschadigen. Gluten is een eiwit bevattende stof die voorkomt in tarwe, rogge, spelt, kamut en gerst. Haver bevat ook gluten, maar niet het agressieve gliadine waar je met een glutenintolerantie zo slecht op reageert.

Als je glutenintolerant bent en je eet gluten, dan worden je darmen en je darmslijmvlies beschadigd. Gliadine, het agressieve deel uit de gluten, veroorzaakt een immunologische reactie in je lichaam waardoor er ontstekingen van je darmwand ontstaan. Je lichaam denkt dat gliadine een aanval is op je lichaam en reageert met antistoffen.

Welke symptomen kunnen wijzen op een glutenintolerantie?

Mensen met coeliakie moeten werkelijk 100% glutenvrij leven, dat kan een vervelende dagtaak zijn. Maar als je coeliakie hebt, zijn gluten dan ook een ernstige bedreiging voor je gezondheid.

glutenvrij-dieet-glutenintolerantieDe laatste jaren is er een groeiende groep mensen met een lichtere vorm van glutenintolerantie. Deze vorm wordt ook wel glutensensitiviteit genoemd. Artsen kunnen in veel gevallen geen coeliakie of glutenallergie als diagnose stellen, maar zien wel dat er mensen zijn die zich veel beter voelen wanneer zij gluten laten staan. Steeds meer ‘vage’ klachten worden in verband gebracht met glutenintolerantie. Gluten hoeven niet helemaal te worden weggelaten, maar het is wel zinvol om bij bepaalde klachten te kijken of deze glutengeoriënteerd kunnen zijn. Tenminste, als je van die klachten af wil.

Klachten welke gerelateerd kunnen zijn aan glutenintolerantie

  • Buikpijn
  • Opgezette buik
  • Vermoeidheidsklachten
  • Gewrichtsklachten
  • Huiduitslag
  • Hoofdpijn
  • Spierpijn
  • Depressieve klachten
  • Verminderde energie
  • Lekkende darm klachten
  • Klachten als een prikkelbaar darmsyndroom

Ja je leest het goed: ook andere klachten dan darmklachten kunnen betekenen dat je een glutenintolerantie hebt! Hoe kan dat eigenlijk?

glutenvrij-dieetAls je darmen beschadigd raken, kunnen voedingsstoffen niet meer goed door je darmwand worden opgenomen. Zie in de figuur hoe je darmwand eruit ziet als deze is beschadigd: los van de ontstekingen is er ook een veel kleiner oppervlak om voedingsstoffen op te nemen. Als je lichaam een gebrek aan voedingsstoffen krijgt, kunnen er andere klachten ontstaan. Ook is een beschadigde darmwand niet goed meer in staat om afvalstoffen af te voeren. Je kunt last krijgen van een zogenaamde lekkende darm waardoor afvalstoffen gemakkelijk in je bloed terechtkomen en op andere plekken in je lichaam tot ontstekingen leiden. Klachten als huidziektes maar ook ADHD en onvruchtbaarheid kunnen het gevolg zijn. Dat die uiteindelijk zijn terug te herleiden naar een niet-functionerende darmwand, dat bedenk je aanvankelijk wellicht niet.

Zo kan het gebeuren dat je al jarenlang buikpijn hebt, een prikkelbare darm, vervelende gasophopingen in je buik, en dat je je erbij hebt neergelegd dat je hier maar mee moet leren leven. Maar….. Daar hoef je helemaal niet mee te leren leven! Daar kun je ook wat aan doen. Het vereist een hoop geduld want klachten die je al tientallen jaren hebt, zijn niet in een maandje opgelost.

Glutenvrij dieet: hoe pak je dat aan?

1) Vermijdt gluten

Gluten zijn die plakkerige substantie die een homogene massa maakt van voeding. Het zit in brood, pasta, koekjes en snoep, maar ook in diverse sauzen, bier en samengesteld vlees (zoals hamburgers).

2) Vermijdt glutenvrije kant-en-klare producten

Ik heb ooit met verbazing in het glutenvrije schap van de supermarkt staan kijken. Ongelooflijk wat een rotzooi zit daartussen: overbewerkte en gemanipuleerde voeding. Die bevatten dan wel geen gluten, maar zijn behoorlijk ongezond!

3) Koop goede glutenvrije basisvervangers

glutenvrij-dieetIn de Ecomarkt is er een prachtig glutenvrij startpakket van het merk Lieke is Vrij verkrijgbaar dat in 1 klap belangrijke basisproducten vervangt door glutenvrije producten. En het mooie is: ze zijn onbewerkt, puur en biologisch. Van pannenkoekenmix tot pasta tot muesli. Met deze producten kom je de hele dag door. Het hele pakket kost slechts € 22,13! Dat is gemakkelijk proberen dus!

4) Gebruik goede glutenvrije recepten

Wij hebben een glutenvrije Facebook pagina gemaakt waarop al onze glutenvrije recepten worden gepost. Ze zijn makkelijk en lekker, ik hou ook niet van uren in de keuken staan 😉 Volg onze glutenvrije recepten op Facebook en mis geen enkel lekker en makkelijk recept meer!

Heb je zelf slimme tips? Laat ze dan als reactie achter onder mijn blog en inspireer anderen!

 

Voor het glutenvrije asortiment in onze webshop kijk hier: superfoodmarkt glutenvrij

Comment Section

0 reacties op “Glutenvrij dieet: hoe overleef je glutenintolerantie?

Plaats een reactie


*