Zoek:

Direct gezonder na stoppen met roken

Verschenen in juli/augustus 2008 

Wie ooit heeft gerookt en is gestopt, heeft al vanaf de eerste dag zonder sigaretten een betere gezondheid gehad, ook al kan het twintig jaar duren voordat het risico van longkanker weer op het normale niveau is. Tevens is de kans dat iemand een gezond leven tegemoet gaat, groter naarmate hij op latere leeftijd gestart is met roken, zo hebben onderzoekers van de universiteit van Harvard ontdekt.


Zij volgden de gezondheid van 104.519 vrouwelijke deelnemers aan de Nurses’Health Study gedurende een periode van 22 jaar. In die tijd overleden er 12.483 van hen. Van de rokers onder die overledenen was 64 procent van de sterfgevallen direct toe te schrijven aan sigaretten, en voor voormalig rokers was dat percentage 28 procent. Door te stoppen werd het risico dus meer dan gehalveerd.
Ook het risico van hartziekten neemt al vrij snel dramatisch af nadat iemand met roken stopt11JAMA, 2008; 299: 2037-2047

 


Waardering: 3.3/5 (4 stemmen geplaatst)

    Door: Beheerder
    Bericht: Op dit moment is er over deze artikel geen reactie. Waar wacht u dan nog op? Wees de eerste om een reactie te schrijven!

Naam:


E-mail:


Bericht:





Discussieer mee, stel je vragen hier op het forum!

Dit artikel is met toestemming overgenomen uit Medisch Dossier en wordt in Nederland uitgegeven sinds januari 1999. Medisch Dossier is de Nederlandse uitgave van het blad What Doctors Don’t Tell You van medisch journaliste Lynne Mc Taggart (schrijfster van onder meer de bestsellers ‘Het Veld’ en ‘Het Intentie Experiment’).

Alle informatie in Medisch Dossier is gebaseerd op toonaangevende medische vaktijdschriften en gebaseerd op gevestigd, wetenschappelijk onderzoek en biedt bijna elke maand onafhankelijke medische informatie.



Gerelateerde artikelen:


Disclaimer: De getoonde beelden en/of meningen in teksten en video´s op deze pagina zijn niet per se de mening van fitplein. De redactie van fitplein streeft naar een onbevooroordeeld debat over de gezondheidsaspecten van voeding en leefstijl. De hier gepubliceerde informatie is getoetst op toelaatbaarheid voor dit debat in die zin dat ze niet onwettig zijn of enkel en alleen gericht op het kwetsen en/of beschadigen van andere partijen in dit debat.

Vind u dit artikel interessant?