Zoek:
Osteoporose alweer gered door vitamine d
Verschenen in maart 2006
Het is welbekend dat vrouwen vooral weinig vitamine D hebben als ze zwanger zijn en dat dat kan leiden tot een verlaagde concentratie botmineralen bij het jonge kind en osteoporose later in zijn of haar leven.
Eenvoudige standaardsupplementen voor en tijdens de zwangerschap zouden het kind voor de rest van zijn leven kunnen beschermen, zo luidt de conclusie van een onderzoeksteam van de Universiteit van Southampton.
Het team onderzocht 198 kinderen die in 1991 of 1992 in Southampton geboren waren. Bijna de helft van de moeders had een te laag gehalte vitamine D en sommige zelfs een ernstig tekort. De kinderen die deze vrouwen kregen, hadden op negenjarige leeftijd een verlaagde hoeveelheid botmineralen. Interessant was dat dit tekort niet meteen zichtbaar was bij het kind. Alle kinderen groeiden normaal en vertoonden verder geen tekenen van het probleem. De onderzoekers nemen echter aan dat ze een veel grotere kans lopen op latere leeftijd osteoporose te krijgen8.
8The Lancet, 2006; 367: 36-43
Door: Beheerder
Bericht: Op dit moment is er over deze artikel geen reactie. Waar wacht u dan nog op? Wees de eerste om een reactie te schrijven!
Discussieer mee, stel je vragen hier op het forum!
Dit artikel is met toestemming overgenomen uit Medisch Dossier en wordt in Nederland uitgegeven sinds januari 1999. Medisch Dossier is de Nederlandse uitgave van het blad What Doctors Don’t Tell You van medisch journaliste Lynne Mc Taggart (schrijfster van onder meer de bestsellers ‘Het Veld’ en ‘Het Intentie Experiment’).
Alle informatie in Medisch Dossier is gebaseerd op toonaangevende medische vaktijdschriften en gebaseerd op gevestigd, wetenschappelijk onderzoek en biedt bijna elke maand onafhankelijke medische informatie.