Zoek:
Risico van hartfalen verminderen door druiven?
Verschenen in maart 2009
Druiven zijn wellicht een wonder middel om het risico van hartfalen te verlagen. Slechts met negen porties(een handjevol) druiven per dag kan de bloeddruk dalen en de hartspierfunctie verbeteren, zelfs wanneer de overige eetgewoonten niet goed zijn.
Onderzoekers aan de Universiteit van Michigan inAnn Arbor nemen aan dat de flavonoïden in druiven, die tevens antioxidantenzijn, de cruciale gezondheidsbevorderende component zijn. Dat zou kunnen betekenen dat andere fruitsoorten met veel flavonoïden net zo effectief zijn. Het onderzoek werd uitgevoerd met proefratten. Sommige daarvan kregen een dieet met veel zout. Na achttien weken bleek dat de consumptie van druiven een positief effect had op alle ratten, ongeacht hun dieet.
Bron: J Gerontol A Biol Sci Med Sci, 2008; 63:1034-1042
Door: Beheerder
Bericht: Op dit moment is er over deze artikel geen reactie. Waar wacht u dan nog op? Wees de eerste om een reactie te schrijven!
Discussieer mee, stel je vragen hier op het forum!
Dit artikel is met toestemming overgenomen uit Medisch Dossier en wordt in Nederland uitgegeven sinds januari 1999. Medisch Dossier is de Nederlandse uitgave van het blad What Doctors Don’t Tell You van medisch journaliste Lynne Mc Taggart (schrijfster van onder meer de bestsellers ‘Het Veld’ en ‘Het Intentie Experiment’).
Alle informatie in Medisch Dossier is gebaseerd op toonaangevende medische vaktijdschriften en gebaseerd op gevestigd, wetenschappelijk onderzoek en biedt bijna elke maand onafhankelijke medische informatie.