Zoek:
Vijf leefstijlveranderingen tegen diabetes
Verschenen in juni 2009
Er zijn vijf eenvoudige veranderingen in de levensstijl die het risico van diabetes sterk doen dalen of zelfs uitsluiten. Uit onderzoek is gebleken dat er vijf grote risicofactoren zijn voor diabetes type 2, ook wel de ‘levensstijlziekte’ genoemd. Elke risicofactor kan op zichzelf diabetes veroorzaken. Wie ze dus elimineert, of verbetert, kan het risico van diabetes terugbrengen tot nul.
De vijf veranderingen zijn:
- vezelrijke voeding eten en meervoudig onverzadigde vetten;
- minder transvetzuren eten en minder zetmeel- en suikerrijke
voeding;
- niet roken/stoppen met roken;
- niet meer dan twee glazen alcohol per dag drinken;
- het lichaamsgewicht omlaag brengen tot een BMI (Body Mass Index) van 25 of lager, of een taille-omvang van maximaal 88 cm voor vrouwen en 92 cm voor mannen.
Onderzoekers aan de Harvard School of Public Health stelden vast dat in negen van de tien gevallen een of meer van deze vijf levensstijlfactoren verantwoordelijk waren voor het ontstaan van diabetes. Dat ontdekten ze bij een onderzoek waarin ze 4883 mannen en vrouwen van 65 jaar en ouder tien jaar lang volgden. Gedurende de onderzoeksperiode kregen meer dan 300 deelnemers diabetes. Het onderzoeksteam denkt dat door elk van de levensstijlfactoren te verbeteren het risico van diabetes met 35 procent afneemt.
BRON: Archives of Internal Medicine, 2009; 169: 798
Door: Beheerder
Bericht: Op dit moment is er over deze artikel geen reactie. Waar wacht u dan nog op? Wees de eerste om een reactie te schrijven!
Discussieer mee, stel je vragen hier op het forum!
Dit artikel is met toestemming overgenomen uit Medisch Dossier en wordt in Nederland uitgegeven sinds januari 1999. Medisch Dossier is de Nederlandse uitgave van het blad What Doctors Don’t Tell You van medisch journaliste Lynne Mc Taggart (schrijfster van onder meer de bestsellers ‘Het Veld’ en ‘Het Intentie Experiment’).
Alle informatie in Medisch Dossier is gebaseerd op toonaangevende medische vaktijdschriften en gebaseerd op gevestigd, wetenschappelijk onderzoek en biedt bijna elke maand onafhankelijke medische informatie.