Zoek:
Probiotica: bescherming van de darmen tégen antibiotica?
Probiotica, ofwel voedingssupplementen die ‘goede’ of ‘vriendelijke’ bacteriën in de darmen terugbrengen, kunnen bescherming bieden aan kinderen die een antibioticumkuur volgen. Uit een nieuwe meta-analyse van zes studies, die betrekking hadden op 836 kinderen die een antibioticum kregen voorgeschreven, bleek dat de kinderen die ook een probioticum kregen – Lactobacillus GG, L. sporogens of Saccharomyces boulardii – veel minder last hadden van diarree dan de kinderen die alleen het geneesmiddel kregen.
Deze resultaten ondersteunen de theorie dat probiotica een beschermend effect hebben in de darmen. Geen van de kinderen meldde bijwerkingen van de probiotica.
Door: Beheerder
Bericht: Op dit moment is er over deze artikel geen reactie. Waar wacht u dan nog op? Wees de eerste om een reactie te schrijven!
Discussieer mee, stel je vragen hier op het forum!
Dit artikel is met toestemming overgenomen uit Medisch Dossier en wordt in Nederland uitgegeven sinds januari 1999. Medisch Dossier is de Nederlandse uitgave van het blad What Doctors Don’t Tell You van medisch journaliste Lynne Mc Taggart (schrijfster van onder meer de bestsellers ‘Het Veld’ en ‘Het Intentie Experiment’).
Alle informatie in Medisch Dossier is gebaseerd op toonaangevende medische vaktijdschriften en gebaseerd op gevestigd, wetenschappelijk onderzoek en biedt bijna elke maand onafhankelijke medische informatie.