Bewerkt vlees verhoogt risico hartziekte
Niet rood vlees maar bewerkt vlees blijkt een risico te vormen voor de gezondheid. Dit blijkt uit een recent onderzoek.
Mensen die met regelmaat bewerkt vlees eten zoals boterhamworst, worstjes of bewerkt vlees uit het koelvak, blijken een belangrijk hoger risico te lopen op een hartziekte en/of diabetes type 2. Dit zeggen onderzoekers van de Harvard School of Public Health.
Mensen die vaak rood vlees eten dat onbewerkt is (bijvoorbeeld: verse biefstuk, varkensvlees of lam), brengen hun gezondheid met deze gewoonte niet in gevaar.
De onderzoekers concludeerden dat door het eten van 50 gram bewerkt vlees per dag (bijvoorbeeld één hotdog of twee tot 3 plakken boterhamvlees) het risico op hartziekte toenam met 42 procent (!), en op diabetes met 19 procent (!).
Bewerkt vlees bevat onder andere veel zout (natrium) waarvan bekend is dat het de bloeddruk kan verhogen en vaak ook dierlijk cholesterol. Het advies van deze Harvard onderzoekers is dat het beter is géén bewerkt vlees te eten of ten minste niet vaker dan 1 keer per week.
Bron: Circulation, 2010: doi: 10.1161.CIRCULATIONAHA 109.924977
Door: Beheerder
Bericht: Op dit moment is er op artikel geen reactie. Als u wilt reageren op dit artikel kunt u dat via onderstaande knop eenvoudig doen:
Discussieer mee, stel je vragen hier op het forum!
Dit artikel is met toestemming overgenomen uit Medisch Dossier en wordt in Nederland uitgegeven sinds januari 1999. Medisch Dossier is de Nederlandse uitgave van het blad What Doctors Don’t Tell You van medisch journaliste Lynne Mc Taggart (schrijfster van onder meer de bestsellers ‘Het Veld’ en ‘Het Intentie Experiment’).
Alle informatie in Medisch Dossier is gebaseerd op toonaangevende medische vaktijdschriften en gebaseerd op gevestigd, wetenschappelijk onderzoek en biedt bijna elke maand onafhankelijke medische informatie.
