Zoek:

Mediterraan dieet houdt scherp tot hoge leeftijd

 

Verschenen in mei 2009

Wie tot op hoge leeftijd scherp wil blijven, kan het best eten volgens het mediterrane voedingspatroon dat bestaat uit verse groenten, vers fruit en olijfolie. Daardoor vermindert het risico van de ziekte van Alzheimer, en nu blijkt uit een recent onderzoek dat ook de algemene achteruitgang van de cognitieve functies vermindert, die gewoonlijk met de ouderdom optreedt.

Bij een onderzoek met 1393 gezonde proefpersonen die meer dan vier jaar gevolgd werden, bleek bij diegenen die zich goed aan het mediterrane voedingspatroon hielden, de kans op lichte cognitieve achteruitgang bijna halveerde ten opzichte van diegenen die weinig verse fruit- en groentesoorten en olijfolie gebruikten.

BRON: Archives of Neurology, 2009; 65: 216-25

Dit artikel is met toestemming overgenomen uit Medisch Dossier en wordt in Nederland uitgegeven sinds januari 1999. Medisch Dossier is de Nederlandse uitgave van het blad What Doctors Don’t Tell You van journaliste Lynne Mc Taggart (schrijfster van onder meer de bestsellers ‘Het Veld’ en ‘Het Intentie Experiment’). Alle informatie in Medisch Dossier is gebaseerd op toonaangevende medische vaktijdschriften en gebaseerd op gevestigd, wetenschappelijk onderzoek en biedt bijna elke maand onafhankelijke medische informatie.


Waardering: 2.3/5 (3 stemmen geplaatst)

    Door: Beheerder
    Bericht: Op dit moment is er over deze artikel geen reactie. Waar wacht u dan nog op? Wees de eerste om een reactie te schrijven!

Naam:


E-mail:


Bericht:





Discussieer mee, stel je vragen hier op het forum!

Dit artikel is met toestemming overgenomen uit Medisch Dossier en wordt in Nederland uitgegeven sinds januari 1999. Medisch Dossier is de Nederlandse uitgave van het blad What Doctors Don’t Tell You van medisch journaliste Lynne Mc Taggart (schrijfster van onder meer de bestsellers ‘Het Veld’ en ‘Het Intentie Experiment’).

Alle informatie in Medisch Dossier is gebaseerd op toonaangevende medische vaktijdschriften en gebaseerd op gevestigd, wetenschappelijk onderzoek en biedt bijna elke maand onafhankelijke medische informatie.




60 kilo afvallen in 12 maanden

Dit is een item van de BBC over de transformatie van Angela Stokes uit Brighton, Engeland. Zij is meer dan 60 kilo afgevallen in 12 maanden tijd door haar voedingspatroon te veranderen en voornamelijk onverhit voedsel te eten.

Disclaimer: De getoonde beelden en/of meningen in teksten en video´s op deze pagina zijn niet per se de mening van fitplein. De redactie van fitplein streeft naar een onbevooroordeeld debat over de gezondheidsaspecten van voeding en leefstijl. De hier gepubliceerde informatie is getoetst op toelaatbaarheid voor dit debat in die zin dat ze niet onwettig zijn of enkel en alleen gericht op het kwetsen en/of beschadigen van andere partijen in dit debat.

Vind u dit artikel interessant?