Page content

Gezonder, energieker en strakker dankzij intermittent fasting

Gezonder, energieker en strakker dankzij intermittent fasting

Wellicht heb je er al van gehoord; intermittent fasting (IF).

Intermittent Fasting is een levensstijl waarbij je een groot deel van de dag niet eet of een bepaalde periode per week niet (fasting). En dat biedt grote voordelen die ook nog eens wetenschappelijk bewezen zijn.

Wat is Intermittent Fasting?

Eigenlijk is IF best flexibel. Je kunt namelijk zelf bepalen hoe lang je vastenperiode is. Om een idee te geven naar de mogelijkheden, kun je het volgende aanhouden.

  • Deel van de dag vasten, introductie > 16 uur vasten en 8 uur* eten.
  • Deel van de dag vasten, gevorderden > 20 uur vasten en 4 uur* eten.
  • Gematigd vasten. Er wordt 5 dagen normaal gegeten en 2 dagen weinig (rond de 500 kcal).
  • Hele dag vasten > 1 dag niet eten en 2 dagen normaal eten.
  • tijdens deze periode eet je een aantal maaltijden. Gezond en niet teveel.

Als je dit leest, staat dat misschien haaks op wat je eerder dacht als het gaat om het voeden van je lichaam, namelijk het nuttigen van zo’n 6 porties per dag. Dit zou het metabolisme versnellen en hierdoor zou je makkelijker afvallen. Goed om te weten, maar dit is een mythe! Uit onderzoek is gebleken dat het aantal maaltijden per dag dat je eet totaal geen invloed heeft op de verbranding. Dat was voor mij toch wel een eye-opener. (Bellisle, F., McDevitt, R., & Prentice, A. M. (1997) Meal frequency and energy balance. The British Journal of Nutrition, 77 Suppl 1, S57-70)

Werkt Intermittent Fasting? Het wetenschappelijk bewijs

Persoonlijk vind ik het altijd wel wat toevoegen als er wetenschappelijk bewijs is achter een bepaalde theorie. Dan kan ik mijzelf beter motiveren. Het is bewezen, dus het kan, dat idee.

Er is genoeg wetenschappelijk bewijs geschreven over IF, hieronder de belangrijkste en meest relevante onderzoeksresultaten.

  1. Door IF neemt je spiergroei toe, wordt stofwisseling sneller en verlies je gewicht

Door IF wordt je lichaam gevoeliger voor insuline en dat stimuleert de groeihormoon productie. De wetenschap geeft al jaren aan dat er een verband is tussen de gevoeligheid van insuline en de groeihormoon productie. Een verhoogde insuline resistentie heeft tot gevolg dat de productie van het groeihormoon afneemt. Tijdens het vasten met tussenpozen komt de groeihormoonproductie weer op gang, vooral als je daarnaast ook meer beweegt. Het gevolg is dat je spiergroei toeneemt, je stofwisseling versnelt en je sneller gewicht verliest. (o.a Halberg et al., 2005; Hew et al., 2013)

  1. Door IF ben je beter in staat om vet te verbranden

Mensen die (om de dag of een deel van de dag) vasten zijn beter in staat om vet te verbranden. Op deze manier kunnen zij makkelijker hun gewicht beheersen. Dit komt omdat veel mensen ‘suiker verbranders’ zijn geworden.

Omdat het lichaam dan alleen maar bezig is met het verbranden van suikers, verliest het lichaam na verloop van tijd de kennis om ook vet te verbranden. Dit kan opgelost worden door een periode te vasten zodat het lichaam weer leert om vet te verbranden. (Heilbronn et al., 2005)

  1. IF heeft een postitieve invloed op het cholesterol

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat met tussenpozen vasten een positieve invloed heeft op de verhouding tussen het ‘slechte’ cholesterol LDL en het betere HDL. Het is natuurlijk wel belangrijk om juist tijdens het vasten op de eetmomenten gezonde voeding tot je te nemen. (Varady & Hellerstein, 2007; Klempel et al, 2013).

  1. Door IF is het lichaam beter bestand tegen allerlei schadelijke processen in het lichaam

Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd bij zowel mensen als dieren waarbij aangetoond is dat lichaamscellen bij minder calorie-inname, als gevolg van bijvoorbeeld vasten, beter bestand zijn tegen allerlei schadelijke processen in het lichaam, zoals thermische en oxidatieve stress. Ook is er geconstateerd dat er veel minder ontstekingen plaatsvinden in het lichaam als er regelmatig wordt gevast. Tijdens het vastenproces vinden er allerlei biochemische en moleculaire veranderingen in het lichaam plaats, zoals verhoging van bepaalde beschermende eiwitten, antioxidant enzymen, vitamine E en co-enzym Q10 die allemaal een beschermende en ontstekingsremmende werking hebben.

Neem voldoende en de juiste micronutriënten

Tijdens zo’n vastenperiode is het belangrijk dat wat je eet gezond is en dat je de juiste vitamines en mineralen binnenkrijgt. Dat lijkt voor de hand liggend, maar er zijn mensen die zichzelf belonen met bijvoorbeeld een stuk pizza na een periode van vasten. En tja, dat doet verder niet veel voor je lijf. Zelf neem ik dagelijks een groene smoothie waar ik een schep Pur Ya! Super Greens aan toevoeg. Deze biologische Super Greens met tarwegras, gerstegras, brandnetels en Moringa zijn natuurlijke bronnen van vitale stoffen met een hoog gehalte aan chlorofyl. Ze zijn rijk aan levende enzymen, vitaminen, mineralen en leveren pure energie van hoge kwaliteit. Na zo’n smoothie voel ik de energie door mijn lichaam stromen.

Als je overweegt om te starten met intermittent fasting, veel succes! Het heeft mij veel goeds gebracht.

Comment Section

1 reactie op “Gezonder, energieker en strakker dankzij intermittent fasting


Door Anouk op 23 mei 2015

Ik ben 18 mei gestart met intermittent fasting als onderdeel van het Bulletproof Dieet. Ik hoorde zulke positieve verhalen over hoe energiek en scherp je je gaat voelen dat ik nieuwsgierig werd. Ik schrijf nu iedere dag op het Helfi blog Mijn Intermittent Fasting hoe het intermittent fasting mij bevalt. Ik wil heel graag reacties van mensen die ervaring hebben met het Bulletproof Dieet en intermittent fasting!

Plaats een reactie


*