Page content

Op gewicht blijven tijdens de feestdagen: 15 dieet tips

Op gewicht blijven tijdens de feestdagen: 15 dieet tips

Natuurlijk ga je niet op dieet tijdens de feestdagen. Maar aankomen wil je ook voorkomen. Ik heb 15 praktische dieet tips voor je die je zullen helpen niet teveel te eten en niet teveel aan te komen tijdens de feestdagen.

Aankomen voorkomen tijdens de feestdagen: 15 dieet tips van de diëtiste

1. Eet goed gedurende de dag

Verhonger jezelf niet gedurende de dag in afwachting van een feestelijke maaltijd. Begin de dag met een goed en voedzaam ontbijt. Een ontbijt dat rijk is aan eiwitten en complexe koolhydraten zal ervoor zorgen dat je je goed en verzadigd voelt gedurende de dag. Hierdoor is de kans kleiner dat je je later op de dag zult overeten.

Verder, als je van plan bent om alcohol te drinken, is het niet verstandig om het te doen op een lege maag. De gevolgen zullen dan (nog meer) desastreus zijn.

2. Drink voor en tijdens de feestelijke maaltijd koolzuurhoudend mineraalwater

De reden hiervoor is dat de bubbels je maag zullen vullen en hierdoor je eetlust zullen tegengaan.

3. Draag een nauwsluitende jurk of broek

Dit kan een beetje gemeen klinken! Strakzittende kleding kan je gemakkelijk helpen om meer gedisciplineerd tijdens de maaltijd te zijn!

4. Zorg ervoor dat er verse salades en/of rauwe groenten op jouw eigen feesttafel staan

Snijd verse groenten zoals wortelen, komkommer, paprika, bleekselderij in aantrekkelijke stukjes. Eet er zelf heel veel van. Rauwe groente vullen en creëren een gevoel van verzadiging.

5. Wees niet bang om te experimenteren

Probeer nieuwe, gezonde en feestelijke recepten. In deze tijd van informatie-overload via Internet kun je in een fractie van een seconde miljoenen gemakkelijke en feestelijke recepten vinden die passen bij jouw smaak en budget.

6. Zorg dat jouw gerechten er aantrekkelijk uitzien

Een mooi en gezond gerecht waarvan je niet aan komt moet je wel willen proeven en opeten. Zorg er daarom voor dat jouw gezonde gerechten er aantrekkelijk uitzien. Zogenaamde “keukenringen” zijn hier de belangrijk accessoire. Het zijn hoge metalen velgen waarin je jouw gerecht plaatst. Vervolgens verwijder je de ring – en hoera – een culinair meesterwerk bevindt zich op je bord. Als je geen keukenring ter beschikking hebt, kunnen zandvormpjes voor kinderen hetzelfde functie geven. Eetbare bloemen, verse physalis, kleurrijke zaadjes en dikke balsamico dressing zullen je ook helpen om de schotels esthetisch smakelijker te maken.

7. Gebruik kleine borden

Dezelfde hoeveelheid eten maar gepresenteerd op de borden van verschillende groottes zien er heel anders uit. Op een groot bord lijken porties klein, en omgekeerd.

8. Neem geen tweede portie

Denk goed na of je echt een tweede portie wilt. Heb je nog steeds honger? Of is dit een automatische reflex omdat het eten zo lekker was?

9. Eet bewust

Eet langzaam en bewust en geniet echt van elke hap die je eet. Vaak hebben we niet bewust in de gaten dat we aan het eten zijn. Zeker niet als we eten tijdens een levendig gesprek samen met een glas wijn.

10. Wees voorzichtig met alcohol

Ik weet wel dat deze aanbeveling niet eenvoudig te volgen is. Desalniettemin wil ik het toch vertellen. Houd in gedachten dat alcohol zeer hoog in calorieën is. Een fles wijn bevat bijvoorbeeld zo’n 700 calorieën. Dit is vergelijkbaar met de hoeveelheid energie in een stevige maaltijd. Een kleine gin-tonic of wodka-cola (in een bar klaargemaakt en dus niet thuis, de home-versie bevat nog meer!) bevat al snel 120 calorieën.

11. Toetje

Als je absoluut het nagerecht wilt proeven, beperk jezelf tot een kleine portie en eet het langzaam en met plezier op. Een toetje is vaak zoet en bevat vaak ook veel calorieën.

12. Wees niet te hard voor jezelf

Iets “verboden” eten met een schuldgevoel is een verkeerd emotioneel gedrag. Hou van jezelf en sta jezelf kleine pleziermomenten toe. Dit geldt niet uitsluitend voor het eten, maar ook voor andere aspecten van het leven.

13. Focus op de familie en vrienden

Feestdagen zijn bedoeld om te genieten van het gezelschap van vrienden en familie en niet om excessief te eten. Vergeet dit niet! Gedachten aan mooie unieke momenten zullen jou nog lang gelukkig maken. Extra vet op je buik en heupen zeker niet!

14. Beweeg

Blijf in de dagen voor en na het feest niet op de bank liggen. Wees actief en beweeg. Dit zal je helpen om de extra calorieën sneller te verbranden en tevens om sneller te herstellen van overmatig drinken (als je dat toch hebt gedaan).

15. Compenseer de volgende dag …

Als je het gevoel hebt dat je gisteravond te ver bent gegaan, let de volgende dag dan extra goed op je eten. Gebruik licht verteerbare producten, eet volop groente en fruit, en drink veel water.

Wil je gezonde producten kopen, winkel dan in onze webshop

Comment Section

0 reacties op “Op gewicht blijven tijdens de feestdagen: 15 dieet tips

Plaats een reactie


*